Decyzja o zamieszczeniu powyższego ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazaniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej należy do zamawiającego. Jednak, jak podkreśla się w doktrynie, instytucje zamawiające powinny kierować się racjonalizmem w wydatkowaniu środków publicznych i uzyskaniem jak najlepszych efektów swojej pracy. Publikując ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, zamawiający może uniknąć zawarcia umowy, która będzie podlegać unieważnieniu i skrócić czas, w jakim potencjalni wykonawcy są uprawnieni do kwestionowania dokonanego przez zamawiającego wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.
Ogłoszenie to daje potencjalnym wykonawcom możliwość uzyskania wiedzy o zamówieniu niepoprzedzonym publikacją ogłoszenia o zamówieniu. Daje im również możliwość ewentualnego zakwestionowania wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki w przypadku, gdy nie zachodzą przesłanki do jego zastosowania. Gdy wykonawca zakwestionuje wybór trybu i wniesie odwołanie, zamawiający nie może zawrzeć umowy do czasu ogłoszenia przez Krajową Izbę Odwoławczą orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie. Od 29 stycznia 2010 r. zamawiający, aby uniknąć unieważnienia umowy o zamówienie publiczne powinien poczekać z jej zawarciem do upływu odpowiednio 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w BZP oraz 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE.
Źródło: Zamówienia publiczne. Doradca, Nr 3 z 2010 r.