Autorka przypomina, że próg stosowania p.z.p. to kwota wartości zamówienia, poniżej której zamawiający w ogóle nie ma obowiązku stosowania p.z.p. Zgodnie z art. 4 pkt 8 p.z.p przepisów ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 000 euro. Wartością zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku VAT (art. 32 ust. 1 p.z.p.).
Progi unijne z kolei to kwoty wartości zamówienia, dla których lub powyżej których ogłoszenie o zamówieniu podlega obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (a nie w Biuletynie Zamówień Publicznych, jak w przypadku zamówień, których wartość nie przekracza progów unijnych). Progi unijne są określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Więcej>>>>
Zamówienia publiczne: próg stosowania ustawy to nie progi unijne
Zamawiający niekiedy mylnie utożsamiają próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych z progami unijnymi i przeprowadzają postępowanie zgodnie z p.z.p., mimo że nie są do tego zobowiązani. Pomimo wyraźnej różnicy między progiem stosowania ustawy a progami unijnymi zdarza się, że zamawiający mylnie je utożsamiają, co może dezorientować wykonawców - twierdzi radca prawny Anna Prigan z zespołu Infrastruktura, Transport, Zamówienia Publiczne (PPP) kancelarii Wardyński i Wspólnicy.