Dyrektor sądu apelacyjnego jest kierownikiem zamawiającego w rozumieniu przepisów uPzp jako organ uprawniony – w pewnych dziedzinach – do zarządzania zamawiającym.
Tym samym dyrektor odpowiada za realizację przepisów o zamówieniach publicznych i ponosi z tego tytułu odpowiedzialność na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.), wykonuje samodzielnie czynności związane z materialną reprezentacją Skarbu Państwa – sądu w zakresie finansowym, gospodarczym, gospodarowaniem mieniem oraz inwestycyjnym.
Przekłada się to odpowiednio na uprawnienie dyrektora do reprezentacji procesowej sądu, jeśli przedmiot postępowania wiąże się z zakresem jego działalności, np. w sprawach o zezwolenie na złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego w trybie art. 467 Kodeksu cywilnego, gdy umowę (z której wynika zobowiązanie)
w imieniu Skarbu Państwa podpisał właśnie ten organ.
W związku z rodzącymi się czasem wątpliwościami co do sposobu reprezentacji sądu dość często można spotkać się z pytaniem: czy umowa zawierana po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może, lub nawet powinna być, podpisana łącznie przez prezesa sądu oraz dyrektora? Osobiście uważam, że słuszność mają Gerard Bieniek i Henryk Pietrzkowski twierdząc, że brak jest (…) podstaw do przyjęcia, że możliwa jest łączna reprezentacja Skarbu Państwa przez prezesa sądu i dyrektora działających wspólnie. Możliwe to jest jedynie w przypadku, gdyby działanie takie przewidywał konkretny przepis prawa1. Takim przepisem jest § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu planowania i wykorzystywania środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych sędziów oraz warunków przyznawania pomocy finansowej z tych środków (Dz. U. Nr 80, poz. 727 z późn. zm.). Przepis ten jednak nie znajduje zastosowania na gruncie zamówień publicznych.
Cały artykuł Reprezentacja sądu apelacyjnego w postępowaniu o zamówienie ukazał się w "Monitorze zamówień publicznych" nr 5/2010
W sądzie apelacyjnym przetargi ogłasza dyrektor
Kto pełni funkcję kierownika zamawiającego z punktu widzenia prawa zamówień publicznychw sądzie powszechnym? Organem sądu rejonowego jest prezes sądu oraz kierownik finansowy, jeśli został powołany. Z kolei organami sądów okręgowych i apelacyjnych są: kolegium sądu, prezes sądu oraz dyrektor. Ponadto, o ile sąd rejonowy może funkcjonować bez kierownika finansowego i wówczas wszystkie czynności wykonuje prezes tego sądu, to w przypadku sądu okręgowego oraz apelacyjnego obok kolegium i prezesa zawsze działa dyrektor sądu. W przypadku sądu apelacyjnego kierownikiem zamiawiającego jest dyrektor - twierdzi Tomasz Niemiec, ekspert od zamówień publicznych.