Organizacje pozarządowe, które chcą gromadzić środki pieniężne przesyłane za pośrednictwem operatorów telekomunikacyjnych przez abonentów wysyłających tzw. smsy charytatywne muszą uzyskać pozwolenie MSWiA na zbiórkę publiczną. Następnie, w terminie do 31 lipca 2010 r., powinny przekazać do Ministerstwa Finansów informację o wysokości zgromadzonych i przekazanych przez operatorów środków oraz o wysokości pobranego przez operatorów telekomunikacyjnych podatku VAT od przesłanych sms-ów.
Wówczas Minister Finansów przekaże środki w wysokości odpowiadającej pobranemu podatkowi VAT na cele związane z usuwaniem lub łagodzeniem skutków powodzi, które będą ustalone w porozumieniu z organizacjami charytatywnymi.
Usługa sms obciążona jest podatkiem VAT w wysokości 22 proc. Ministerstwo Finansów zapowiedziało kilka miesięcy temu, że przygotuje zmiany w prawie, w wyniku których VAT od sms-ów charytatywnych nie będzie pobierany.