Nowa treść definicji usług jest rezultatem nowelizacji z dnia 4 września 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 171 poz. 1058), która dostosowała uPzp do przepisów wspólnotowych. Zmiana metody ich definiowania została połączona z nowym ujęciem katalogu usług objętych częściowym wyłączeniem stosowania ustawy, tj. usług, jakie mogą być zamawiane na podstawie art. 5 uPzp, a którym w przepisach wspólnotowych nadano miano usług niepriorytetowych. Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi „dużą nowelizacją” do postępowań o udzielenie zamówień (art. 5 ust. 1 uPzp), których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 2a, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej.
W art. 5 ust. 1a uPzp ogranicza się też możliwość wykorzystywania do zamawiania usług o charakterze niepriorytetowym trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki. Natomiast nie można już zamawiać tych usług w trybie zapytania o cenę w sposób uprzywilejowany (z pominięciem przesłanek wyboru trybu).
W przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze (art. 5 ust. 1b uPzp), polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki.
Cały artykuł: Monitor zamówień publicznych | Marzec 2010