Nowelizacja obejmuje dwie zasadnicze zmiany. Pierwsza z nich dotyczy objęcia tajemnicy statystycznej takim samym zakresem ochrony jakim obecnie jest objęta tajemnica notarialna, adwokacka, radcy prawnego, doradcy podatkowego, lekarska oraz dziennikarska. W praktyce oznacza to, że zwolnienie świadka z obowiązku zachowania tajemnicy statystycznej będzie możliwe tylko wtedy, gdy zgodnie z art. 180 § 2 k.p.k. jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu.
Druga zmiana, zgodnie z art. 41 § 4 k.p.s.w. zakłada wykluczenie na gruncie procedury wykroczeniowej, możliwości zwolnienia świadka od obowiązku zachowania tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu statystyka, na takich samych zasadach jak w przypadku świadka powołującego się na konieczność zachowania tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu adwokata, rady prawnego, lekarza lub dziennikarza.
Włączenie tajemnicy statystycznej do katalogu tajemnic służbowych oraz zawodowych, ma na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego niezgodność przepisów k.p.k. z Konstytucją. Dotychczasowy kształt instytucji zwolnienia z obowiązku zachowania tajemnicy statystycznej w brzmieniu art. 180 § 1 k.p.k., nie wskazywał żadnych przesłanek tego zwolnienia.
Zgodnie ze stanowiskiem Trybunału, statystyka publiczna jako istotny element prawidłowo funkcjonującego państwa powinna mieć zapewnioną skuteczna ochronę. Powyższa nowelizacja czyni zadość standardom konstytucyjnym.