Czytaj: TK: prezydent mógł ułaskawić przed zakończeniem postępowania>>

Wniosek wpłynął do SN w dniu 4 grudnia 2017 r. We wniosku pełnomocnik oskarżycielek posiłkowych, powołując się na orzecznictwo Sądu Najwyższego (postanowienie SN z dnia 7 czerwca 2000 r., II KO 105/00), wnosi o podjęcie postępowania, albowiem „Brak dążenia do realizacji celów postępowania karnego wymienionych w art. 2 k.p.k. podważa sens procesu karnego, niszczy poczucie równości prawa, zagrażając w ten sposób podstawom funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości”.

Sąd Najwyższy 24 stycznia br. już raz miał zająć się wnioskiem w innym składzie. SN postanowił wtedy zwrócić sprawę Przewodniczącemu Wydziału II Izby Karnej Sądu Najwyższego celem przekazania wniosku składowi Sądu Najwyższego wyznaczonemu do rozpoznania kasacji pełnomocnika oskarżycielek posiłkowych.

Jutrzejsze posiedzenie jest konsekwencją tego postanowienia. Jedka 1 sierpnia 2017 r. Sąd Najwyższy stwierdził zawieszenie postępowania kasacyjnego w tej sprawie, z mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym, w związku z wszczęciem postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego między Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej a Sądem Najwyższym na wniosek Marszałka Sejmu RP. Sprawa przed TK ma sygnaturę Kpt 1/17.

Proces karny >>

Zawieszone postępowanie przed Sądem Najwyższym toczy się w związku z wniesieniem przez pełnomocników oskarżycieli posiłkowych kasacji od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie, który w marcu 2016 r. uchylił wyrok sądu I instancji i umorzył postepowanie karne wobec Mariusza Kamińskiego i b. szefów CBA na podstawie art. 17 § 1 pkt 11 k.p.k., w związku z ułaskawieniem oskarżonych przez Prezydenta RP w listopadzie 2015 r.

Na rozprawie kasacyjnej, która odbyła się 7 lutego 2017 r., Sąd Najwyższy odroczył rozpoznanie sprawy i zwrócił się do sądu z pytaniem prawnym dotyczącym konstytucyjnego prawa łaski (sygn. akt I KZP 4/17).

W dniu 31 maja 2017 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, w której stwierdził, że prawo łaski, jako uprawnienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej może być realizowane wyłącznie wobec osób, których winę stwierdzono prawomocnym wyrokiem sądu (osób skazanych) oraz, że zastosowanie prawa łaski przed datą prawomocności wyroku nie wywołuje skutków procesowych.