Podczas spotkania członkowie Zespołu dyskutowali nad projektami aktów prawnych z obszaru zakwaterowania Sił Zbrojnych RP (MON), powszechnego obowiązku obrony (MON), zarządzania kryzysowego (MSWiA) oraz dowodów osobistych (MSWiA).
Pierwszy z projektów opracowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej zaopiniowano bez uwag, zaś drugi został przyjęty wraz ze zgłoszonymi uwagami strony samorządowej. Projekty przedstawili odpowiednio płk Dariusz Świderski z MON oraz płk Stanisław Ruman ze Sztabu Generalnego WP.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże się z koniecznością dokonania zmian systemowych w zakresie zakwaterowania Sił Zbrojnych w aspekcie wprowadzanej profesjonalizacji. Proponowane rozwiązania służą jednocześnie usprawnieniu funkcjonowania Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Istotą proponowanych zmian jest zrównanie w prawach do zakwaterowania wszystkich żołnierzy zawodowych, bez względu na rodzaj pełnionej przez nich służby wojskowej, oraz zmiana statusu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej z jednostki organizacyjnej nadzorowanej na podległą Ministrowi Obrony Narodowej.Nowelizacja wychodzi naprzeciw oczekiwaniom żołnierzy zawodowych i dowódców zainteresowanych nie tylko mobilnością i dyspozycyjnością podwładnych, ale także zapewnieniem im właściwych warunków zamieszkania i wypoczynku. Pozwoli także na jeszcze bardziej racjonalne gospodarowanie zasobem powierzonym WAM przez Skarb Państwa.
Wiceminister Adam Rapacki oraz Prezydent Tadeusz Wrona zgodnie zauważyli, że projektowana nowelizacja przepisów regulujących zakwaterowanie żołnierzy zasługuje na uznanie i stanowi bardzo dobre podejście do tej problematyki.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw został przygotowany w związku z potrzebą zapewnienia warunków prawnych umożliwiających wdrożenie procesu profesjonalizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zmiany przepisów uwzględniają następujące obszary: zawieszenia obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej dla dotychczasowych poborowych oraz przeszkolenia wojskowego dla studentów i absolwentów szkół wyższych, a także innych form obowiązkowej służby wojskowej pełnionej obecnie w czasie pokoju, w tym przez żołnierzy rezerwy. W konsekwencji zawieszenia obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej zawieszona zostanie również prawna możliwość spełniania równorzędnych i zastępczych form tego obowiązku (służba przygotowawcza w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zasadnicza służba lub szkolenie w obronie cywilnej oraz służba zastępcza);
- prawnej możliwości pełnienia - na zasadach ogólnych - czynnej służby wojskowej przez kobiety;
- utworzenia Narodowych Sił Rezerwowych i pełnienia ochotniczej służby w rezerwie na przydziałach kryzysowych;
- zmiany zakresu czynności terenowych organów administracji wojskowej w związku z zadaniami rekrutacyjnymi do służby ochotniczej;
- sposobu prowadzenia rejestracji osób na potrzeby powszechnego obowiązku obrony, który zostanie zastąpiony rejestracją na podstawie danych osobowych znajdujących się w systemie PESEL;
- zniesienia instytucji "poboru" i wprowadzenia nowych zasad "kwalifikacji wojskowej", której jednym z ważniejszych celów będzie prowadzenie rekrutacji wojskowej do ochotniczych form służby wojskowej;
- zapewnienia realizacji czynności w ramach kwalifikacji wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny na tych samych zasadach co w czasie pokoju. Pozwoli to na wykorzystanie struktur i doświadczenia organów samorządowych i administracji rządowej do przygotowania zasobów danego rocznika osób podlegających kwalifikacji na potrzeby służby pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny. W obecnie obowiązującym stanie prawnym organy wojskowe przy realizacji tego przedsięwzięcia w czasie wojny byłyby zdane wyłącznie na siebie;
- zmiany zakresu podmiotowego regulacji w zakresie osób mogących pełnić czynną służbę wojskową, w tym zwłaszcza zniesienia w obiegu prawnym takich terminów, jak "przedpoborowy", "poborowy" lub "wcielenie do służby wojskowej".
Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSWiA Sławomir Górski zaprezentował założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Najważniejsze przesłanki do nowelizacji obejmują:
- konieczność wyeliminowania licznych wątpliwości powstałych w zakresie interpretacji podczas stosowania przepisów prawa,
- utworzenie efektywnego i czytelnego systemu zarządzania kryzysowego, funkcjonującego także w warunkach, gdy normalne zasoby i procedury działania służb, inspekcji i straży okazały się być niewystarczające,
- ujednolicenie dokumentacji tego systemu oraz usunięcie dokumentów dublujących się,
- usprawnienie procesu planowania przez wprowadzenie cyklu planowania, wskazanie podmiotów uprawnionych do udziału w tym procesie oraz właściwych do uzgadniania planów zarządzania kryzysowego.
Zmianie ulegają definicje zarządzania kryzysowego, sytuacji kryzysowej oraz planowania cywilnego. Projekt wprowadza definicje pojęć, stosowanych bez bliższego określenia w dotychczasowej ustawie o zarządzaniu kryzysowym, tj. mapy ryzyka i mapy zagrożenia oraz wprowadza nowe pojęcia: cyklu planowania, siatki bezpieczeństwa i zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
Projekt zakłada też opracowanie planów zarządzania kryzysowego (nie jak dotychczas planów reagowania kryzysowego) i ich aktualizację w cyklu planowania, nie dłuższym niż 2 lata, który obejmuje także ich wdrażanie, testowanie i uruchamianie. Tym samym stwarza się warunki do przygotowania zoptymalizowanych wariantów działania, a nadto podwyższa próg do którego właściwe służby i organy administracji publicznej zdolne są do samodzielnego przeciwstawienia się sytuacji kryzysowej. W celu przygotowania odpowiadającego aktualnym potrzebom państwa Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz planów zarządzania kryzysowego na wszystkich szczeblach administracji publicznej, niezbędne jest przygotowanie uprzednio Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, który zostanie sporządzony przez ministrów i kierowników urzędów centralnych. Dotychczasowa dokumentacja ma zachować swoją moc do czasu jej aktualizacji w cyklu planowania.
Proponowana nowelizacja przewiduje rezygnację z opracowania odrębnych planów ochrony infrastruktury krytycznej. W to miejsce postuluje się utworzenie specjalnego Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej, który dozwoli wyodrębnić obiekty, urządzenia, instalacje i usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców. Program określi narodowe priorytety, cele, wymagania oraz standardy, służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania infrastruktury krytycznej, oraz zasady realizacji ochrony tej infrastruktury.
Zespół przyjął proponowaną nowelizację ustawy o zarządzaniu kryzysowym z częściowym uwzględnieniem uwag.
Jak zauważył Prezydent Tadeusz Wrona poprzednia ustawa o zarządzaniu kryzysowym była efektem długotrwałych negocjacji strony rządowej i samorządowej. Stanowi ona dobrą podstawę do dyskusji, dlatego też zgłoszono tak niewiele uwag do obecnie przygotowywanej ustawy. Prezydent Wrona wyraził też zadowolenie z uwzględnienia zastrzeżenia samorządów dotyczącego nowej definicji sytuacji kryzysowej. - Wyjaśnienia dają pozytywne światło na te niezwykle istotną kwestię - powiedział.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty został zaprezentowany przez Zastępcę Dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA Mirosławę Hellich. Zespół przyjął projekt rozporządzenia z uwagami.
Akt ten realizuje upoważnienie zawarte w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw. Nowy projekt rozporządzenia wprowadza następujące zmiany w stosunku do dotychczasowych uregulowań:
- określa tryb składania wniosku o wydanie dowodu osobistego dostosowany do różnych stanów faktycznych takich jak wydanie dowodu osobistego: po raz pierwszy, osobom małoletnim, ubezwłasnowolnionym, postępowania w przypadku wymiany lub utraty dowodu osobistego,
- szczegółowo określa dokumenty niezbędne do wydania dowodu osobistego,
- określa tryb weryfikacji poprawności danych zawartych we wniosku o wydanie dowodu osobistego,
- określa sposób postępowania organów wydających dowody osobiste w przypadku stwierdzenia niezgodności danych zawartych we wniosku o wydanie dowodu osobistego, z danymi zawartymi w dostępnych dokumentach, rejestrach i ewidencjach gromadzących dane osoby składającej wniosek,
- dostosowuje nazewnictwo ( dotychczas była to "ewidencja wydanych i utraconych dowodów osobistych", obecnie "ewidencja wydanych i unieważnionych dowodów osobistych") ;
- wskazuje terminy w jakich organy podejmują określone czynności;
- określa tryb unieważniania dowodów osobistych z urzędu.
Na koniec posiedzenia Prezydent Wrona wskazał na aktualne zagrożenie dla bezpieczeństwa obywateli, jakie pojawiło się w związku z uruchomieniem ogólnopolskiej sieci sprzedaży dopalaczy - substancji szkodliwych dla zdrowia, mogących silnie oddziaływać na świadomość. Środki te są sprzedawane pozornie nie do użycia wewnętrznego lub zewnętrznego lecz do celów kolekcjonerskich, co stanowi ewidentne łamanie prawa. Tadeusz Wrona wysunął postulat aby Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli zwrócił uwagę parlamentarzystów na konieczność zablokowania tej niszczycielskiej i bezprawnej inicjatywy, niezwykle groźnej szczególnie dla młodych ludzi.
Współprzewodniczący Zespołu, Wiceminister Adam Rapacki podkreślił, że wsparcie w ograniczeniu rozwoju tego typu sklepów płynące ze strony samorządów będzie istotne i celowe. Zapowiedział też złożenie wspólnej rekomendacji w tym obszarze.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego stanowi forum współpracy przy tworzeniu wspólnych stanowisk rządu i samorządu terytorialnego. Do jej zadań należy m.in. opiniowanie projektów aktów prawnych. Zasady funkcjonowania KWRiST określa ustawa z 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.W ramach Komisji Wspólnej działa 12 zespołów roboczych, które zajmują się sprawami z różnych obszarów problemowych istotnych dla samorządowców oraz społeczności lokalnych.
Oficjalne źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.