Specustawa  - jak deklarowali jej autorzy - tworzy ramy organizacyjno-prawne dla budowy lotniska oraz towarzyszących mu inwestycji, w tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Określa też umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje.
 
Samo lotnisko powstanie w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, przy autostradzie A2 i w pobliżu jednej z ważniejszych i bardziej uczęszczanych tras kolejowych łączących Warszawę i Łódź, ok. 40 kilometrów od stolicy.
 
Resort infrastruktury podkreśla, że budowa jest konieczna, ponieważ warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Podczas prac nad ustawą wskazywano, że jego przepustowość jest na wyczerpaniu, a ruch lotniczy w regionie dynamicznie rośnie. Stąd - jak zaznaczano - obawa, że warszawskie lotnisko, nie będzie w stanie go obsłużyć.
 
Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.
 
Władze Baranowa przygotowują się do przeprowadzenia lokalnego referendum. Mieszkańcy wypowiedzą się w sprawie budowy lotniska i planowanych w związku z tą inwestycją regulacjach prawnych. Na karcie znajdą się dwa pytania. Pierwsze dotyczące lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego na obszarze gminy Baranów. Natomiast w drugim mieszkańcy odpowiedzą, czy wyrażają zgodę na zaproponowane w ustawie warunki rozliczeń.