Sejm powrócił do pierwotnego zapisu nowelizacji, zgodnie z którym "każdy zespół kuratorski posiada odrębny sekretariat".

Nowelizacja ma rozwiązać problem dotyczący kompetencji szefów zespołów kuratorskich, który to środowisko zgłasza od 13 lat. Po nowelizacji prawa karnego znaczenie kuratorów w systemie jeszcze wzrośnie: ich podstawowym zadaniem jest nadzór nad wykonywaniem tzw. kar nieizolacyjnych - czyli wykonywanych na wolności. Chodzi zarówno o tzw. prace społeczne, jak i kary w systemie dozoru elektronicznego.

W nowelizacji określono, czym ma się zajmować kierownik zespołu służby kuratorskiej przy każdym sądzie. Wskazano, że do jego zadań ma należeć kontrola i koordynacja obciążenia pracą kuratorów z jego zespołu, bieżąca analiza akt spraw kuratorskich oraz kontrola terminowości, efektywności i prawidłowości wykonania przez nich zadań i obowiązków.

Projekt przygotowany przez sejmową komisję ustawodawczą jest dostosowaniem prawa do wyroku TK z połowy grudnia ub. roku. Krajowa Rada Kuratorów zaskarżyła wówczas kilkanaście przepisów z wydanego w 2013 r. rozporządzenia ministra sprawiedliwości w sprawie sposobu wykonywania obowiązków i uprawnień przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych. Część z nich TK uznał za niekonstytucyjne.

Chodziło m.in. o szczegółowe uprawnienia kierowników działających przy sądach zespołów kuratorskiej służby sądowej. Zdaniem Rady uprawnienia tych kierowników mają charakter wyłącznie administracyjny i żaden z przepisów ustawy o kuratorach "nie pozwala zasadnie domniemywać kompetencji merytorycznych kierownika zespołu do ingerencji w pracę poszczególnych kuratorów sądowych". Natomiast rozporządzenie - jak zaznaczyła KRK - umożliwiało kierownikowi ingerencję w wykonywanie obowiązków przez kuratora np. poprzez wydawanie zaleceń odnośnie częstotliwości kontaktów ze skazanym.

Senat zaproponował ograniczenie możliwości obligatoryjnego tworzenia sekretariatów dla zespołów kuratorskich tylko dla takich zespołów, w skład których wchodzi co najmniej 10 kuratorów. Senatorowie zauważyli, że mniejszych niż 10-osobowe jest 65 proc. z ponad 500 zespołów i w tym wypadku nie trzeba tworzyć dla nich sekretariatów, a wystarczy powierzenie zadania sekretarskiego wyznaczonemu pracownikowi (lub pracownikom) właściwego wydziału sądu.

Sejmowa komisja sprawiedliwości - przy sprzeciwie opozycji - opowiedziała się we wtorek za pozytywną rekomendacją dla takich senackich poprawek. W środowym głosowaniu w Sejmie poparło je jednak tylko ośmiu posłów, 417 było przeciw, a trzech wstrzymało się od głosu.

W 2014 r. w kraju funkcjonowało 527 zespołów kuratorskiej służby sądowej utworzonych w sądach rejonowych, w tym 196 zespołów do spraw wykonywania orzeczeń karnych, 170 zespołów do spraw wykonywania orzeczeń rodzinnych i nieletnich oraz 161 zespołów połączonych, wykonujących orzeczenia w sprawach karnych i rodzinnych.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. (PAP)