Jak poinformowano po posiedzeniu rządu, standaryzacja wzorów wniosków umożliwi elektronizację i uproszczenie procedur administracyjnych, będzie sprzyjać przejrzystości prawa i zwiększeniu świadomości prawnej, a także ułatwi prowadzenie działalności gospodarczej.
Oznacza to, że nie będzie już wielu różnych wzorów wniosków w przypadku tej samej procedury administracyjnej, a proces uzyskiwania decyzji lub pozwolenia będzie przebiegał sprawniej. Przedsiębiorca będzie miał wybór – będzie mógł złożyć ustandaryzowany wniosek w formie elektronicznej lub papierowej (po uprzednim jego wydrukowaniu).
Wzory wniosków w postaci elektronicznej zostaną zamieszczone w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD), umieszczonym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP). Będą one precyzyjnie określać zakres wymaganych danych dla określonej procedury i zawierać wskazania, jakie dokumenty (załączniki) należy dołączyć. Ograniczy to liczbę wezwań do uzupełnienia braków, co znacząco przyspieszy realizację procedury.
Z przyjetego przez rządu projektu wynika, że udostępnione zostaną 73 projekty wzorów wniosków do procedur administracyjnych określonych w 22 ustawach. W praktyce przedsiębiorca uniknie dołączania zbędnych załączników do wniosków oraz oryginałów lub poświadczonych notarialnie kopii dokumentów.
Przy okazji Centrum Informacyjne Rządu przypomina, że z badań GUS opublikowanych w 2012 r. wynika, że 94 proc. polskich przedsiębiorców posiada dostęp do internetu, a 92 proc. korzysta z e-administracji. Mają jednak problemy z elektroniczną wymianą informacji z administracją. Przede wszystkim podkreślają, że procedury elektroniczne z administracją nadal wymagają kontaktów osobistych i wymiany dokumentów papierowych (62 proc.).
- Wprowadzenie elektronicznych formularzy wniosków poprawi jakość korzystania przedsiębiorców z e-administracji. Jest to pierwszy etap porządkowania procedur administracyjnych związanych z podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej w Polsce - czytamy w komunikacie.
Standaryzacja wniosków ma też mieć duże znaczenie dla sprawnego przebiegu procesu cyfryzacji administracji publicznej, jest niezbędnym elementem docelowej elektronizacji procedur administracyjnych, co w efekcie powinno ograniczyć koszty działania administracji publicznej. Proponowane rozwiązania stanowią kontynuację działań podejmowanych przez rząd, służących deregulacji gospodarki. Obecnie obowiązują trzy ustawy deregulacyjne.
Pierwsza, która funkcjonuje od lipca 2011 r., umożliwia m.in. składanie w urzędach oświadczeń zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów, druga – zmniejszająca uciążliwe obowiązki informacyjne nałożone na przedsiębiorców – weszła w życie w 2012 r. Trzecia ustawa deregulacyjna zaczęła obowiązywać od początku 2013 r. Dzięki niej firmy o obrotach do 1,2 mln euro będą mogły skorzystać z rozliczenia VAT metodą kasową, czyli odprowadzania podatku po otrzymaniu zapłaty.
Rząd zdecydował o standaryzacji części procedur
Wprowadzenie jednolitych wzorów wniosków przygotowanych w formie elektronicznej dla niektórych procedur administracyjnych związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej - to cel ustawy, której założenia przyjęła we wtorek Rada Ministrów.