Projekt przewiduje szereg zmian, które weszłyby w życie gdyby dług publiczny w relacji do PKB przekroczył 55 proc. Chodzi m.in. o czasowy wzrost stawek VAT, czy zniesienie możliwości korzystania z 50 proc. i 20 proc. kosztów uzyskania przychodu. Zawieszone zostałyby także ulgi podatkowe - internetowa oraz prorodzinna. Zmniejszona zostałaby dotacja z budżetu państwa na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Nowelizacja ma wprowadzić tzw. regułę wydatkową, zgodnie z którą wydatki, które nie są zapisanymi w ustawach tzw wydatkami sztywnymi, nie będą mogły rosnąć szybciej, niż przewidywana stopa inflacji plus 1 proc.
Ponadto resort finansów chce, żeby wybrane jednostki sektora finansów publicznych, zamiast lokować wolne środki w bankach, deponowały je na rachunku zarządzanym przez ministra finansów. Do sektora tego włączone zostałyby Lasy Państwowe. Nowela zakłada także zawieszenie prawa do emerytury w przypadku kontynuowania przez emeryta zatrudnienia bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy.
Rząd zajmie się też projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Dotyczy on m.in. dostępu do pełnego zakresu aktualnych danych wpisanych do KRS, wpisywania do rejestru numeru NIP "z urzędu" oraz zrównania wagi dokumentów wydawanych przez Centralną Informację KRS w formie pisemnej i drogą elektroniczną.
Rząd rozpatrzy również projekt nowelizacji ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR. Konieczność dokonania zmian w ustawie wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że jeden z punktów ustawy - w zakresie, w jakim pomija przesłankę deportacji (wywiezienia) do pracy przymusowej w granicach przedwojennego państwa polskiego - jest niezgodny z konstytucją.
Zmiana ustawy dotyczy osób deportowanych do pracy przymusowej na okres co najmniej 6 miesięcy w granicach terytorium państwa polskiego sprzed dnia 1 września 1939 r. Ustawa dotyczy także Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych - który wydaje decyzje w sprawie uprawnień do świadczenia oraz organów emerytalno - rentowych realizujących wypłatę świadczeń.
Szacuje się, że koszt świadczeń dla osób, deportowanych między Generalnym Gubernatorstwem a obszarami II RP wcielonymi do III Rzeszy (a więc deportowanych w obrębie terytoriów II RP) wyniósłby ok. 12,3 mln zł.
Rząd ma przyjąć też stanowisko wobec uchwały Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych w sprawie weryfikacji kwot kryteriów dochodowych od 1 października 2010 r. Komisja w czerwcu wystąpiła do rządu o zweryfikowanie od 1 października 2010 r. obowiązujących kwot kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń pomocy społecznej do wysokości: dla osoby samotnie gospodarującej - w wysokości nie przekraczającej 546 zł na osobę, dla osoby w rodzinie - w wysokości nie przekraczającej 415 zł na osobę. (PAP)