Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta. Wojewoda, badając legalność uchwały zwrócił uwagę, że przepis art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm., dalej jako ustawa) wyznacza obligatoryjną treść uchwały w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Oznacza to, że regulamin przyjęty przez radę gminy musi zawierać unormowania wszystkich kwestii wyszczególnionych w regulaminie. Zdaniem organu nadzoru niedopuszczalnym jest dokonywanie modyfikacji powszechnie obowiązujących przepisów ustawy. Wojewoda uznał, że regulamin utrzymania czystości i porządku nie może wykraczać poza ramy przedmiotowe (art. 4 ustawy) i stanowić obowiązków właścicieli poza granice ustawowe.
W związku z tym w ocenie wojewody § 4 ust. 1 pkt 2 załącznika do uchwały nakładający na właścicieli nieruchomości obowiązek przyłączania nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej w terminie 6 miesięcy od momentu zawiadomienia o oddaniu do użytkowania sieci, wykracza poza normę określoną w art. 5 ust. 1 pkt. 2 ustawy, równocześnie pomijając zastrzeżenie, że przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
W § 4 ust. 1 pkt 4 uchwały rada miejska nałożyła również na właścicieli nieruchomości obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego, czego nie przewiduje regulujący te kwestie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. Wojewoda podkreślił, że rada gminy nie ma prawnego umocowania do nałożenia na właścicieli nieruchomości obowiązków dotyczących utrzymywania w czystości innych miejsc niż chodnik i to tylko bezpośrednio przylegający do danej nieruchomości.
Wojewoda stwierdził, że regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie nie jest aktem zawierającym przepisy porządkowe w rozumieniu art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591), dlatego nie może zawierać własnych przepisów karnych. Rada gminy nie jest upoważniona do ustanowienia odpowiedzialności karno-administracyjnej za naruszenie określonych przez nią zasad utrzymania czystości i porządku.
Po dokonaniu analizy uchwały organ nadzoru uznał, iż została ona podjęta z naruszeniem przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i stwierdził jej nieważność.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z dnia 29 czerwca 2010 r., PN.II.0911-86-10
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad