Zdaniem ekspertów Lewiatana, propozycja zmian w części dotyczącej sposobu wypełniania świadectwa pracy nakłada na pracodawcę zbędny obowiązek powtórzenia informacji z wydanego już wcześniej świadectwa pracy w dokumencie wystawionym na podstawie art. 97 § 11 k.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem „wydając pracownikowi świadectwo pracy na podstawie art. 97 § 11 Kodeksu pracy pracodawca wykazuje również okresy zatrudnienia u tego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, za które wydał wcześniej świadectwo pracy na podstawie art. 97 § 13 Kodeksu pracy. W takim przypadku pracodawca zamieszcza, przy wykazanym w innym świadectwie pracy okresie zatrudnienia, informację o wydaniu świadectwa pracy dotyczącego tego okresu wraz ze wskazaniem podstawy prawnej, na jakiej wydał to świadectwo".
„Powyższa regulacja oznacza, że jeżeli pracownik jest zatrudniony u tego samego pracodawcy na podstawie umów terminowych np. przez równo 24 miesiące i wystąpi z żądaniem wydania świadectwa pracy, np. po pierwszej z nich (trwającej pół roku), to po 24 miesiącach od zawarcia pierwszej umowy pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy, w którym musi wskazać cały okres zatrudnienia pracownika w czasie tych 24 miesięcy (łącznie z okresem zatrudnienia, który już uwzględnił w innym świadectwie pracy)" - mówi dr Grażyna Spytek-Bandurska, z-ca dyrektora departamentu Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan.
Jej zdaniem, pomimo wystawienia świadectwa pracy, na żądanie pracownika, obejmującego pewien okres, w kolejnym świadectwie pracodawca ponownie będzie musiał wskazać ten sam okres pracy (z informacją, że za ten okres wydał już wcześniej świadectwo pracy i jaka była podstawa prawna wydania poprzedniego świadectwa pracy). Tymczasem celem nowelizacji zmieniającej reguły wydawania świadectw pracy było uproszczenie tych zasad, a nie ich komplikowanie.
Zmiana rozporządzenia nie jest korzystna dla pracodawców i spowoduje konieczność wpisywania do świadectw pracy okresów, za które wystawiono już świadectwo pracy. Korzystniej byłoby, aby kwestia ta była uregulowana w inny sposób. Pracownik po otrzymaniu świadectwa wydanego na swoje żądanie posiada już dokument potwierdzający określony okres zatrudnienia. Pracodawca przechowuje również w aktach osobowych kopię wydanego na żądanie pracownika świadectwa pracy. W związku z tym, nie ma potrzeby potwierdzania tego samego okresu zatrudnienia w kolejnym świadectwie pracy. Wydając świadectwo pracy po upływie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy terminowej, pracodawca nie powinien uwzględniać już okresu pracy na podstawie umowy/umów o pracę, za który wydano już świadectwo pracy.
Konieczne są też zmiany w Kodeksie pracy w zakresie wydawania świadectw pracy. Nowe przepisy obowiązujące od 21 marca 2011 roku powodują szereg wątpliwości pracodawców, nie są jasne i będą powodować w przyszłości wiele problemów. Obowiązki pracodawcy w zakresie wydawania świadectwa pracy w obecnym brzmieniu przepisów nie są jasne, np. w przypadku zakończenia umów terminowych przed upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z tych umów oraz zawarcia następnie umowy na czas nieokreślony. Powstaje pytanie, czy świadectwo pracy należy wystawić po zakończeniu ostatniej umowy terminowej, czy też z upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy terminowej, co nastąpi już w trakcie obowiązywania umowy na czas nieokreślony.
„Zmiana Kodeksu pracy, która weszła w życie 21 marca 2011 r. jest w naszej ocenie niekorzystna zarówno dla pracodawców, jak też pracowników. Nowe zasady są zbyt skomplikowane, w związku z tym warto byłoby wrócić do poprzednich regulacji" - dodaje dr Grażyna Spytek-Bandurska, ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.