Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek wydać bilingi telefoniczne prokuratorowi na jego żądanie zawarte w postanowieniu. Powinna być przy tym jednak zachowana procedura przewidziana w art. 218 kodeksu postępowania karnego. Odpis postanowienia trzeba m.in. doręczyć abonentowi telefonu, którego wykaz połączeń lub innych przekazów informacji zostanie wydany. Przepisy dopuszczają jednak odroczenie doręczenia na czas oznaczony, niezbędny ze względu na dobro sprawy, ale nie na dłużej niż do zakończenia postępowania.
– Przyczyną odroczenia może być na przykład obawa prokuratora, że abonent zorientuje się, w jakim kierunku zmierza postępowanie i do jakich osób prokurator dotrze na podstawie uzyskanych billingów. I może zacząć utrudniać śledztwo np. usuwając dowody – tłumaczy Tomasz Salwa z Prokuratury Rejonowej Wrocław Krzyki-Wschód.
Prokuratorzy za późno informują o sprawdzaniu billingów
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła działalność kilku prokuratur okręgowych pod kątem zasad stosowanych przy pozyskiwaniu billingów na potrzeby postępowań. Przyczyną odroczenia może być obawa prokuratora, że abonent zorientuje się, w jakim kierunku zmierza postępowanie.