Raport, który powstał pod kierownictwem prof. dr hab. Zbigniewa Kmieciaka
- jest rezultatem prac powołanego przez prezesa NSA zespołu do opracowania koncepcji modyfikacji postępowania administracyjnego.
Cel rozwiązania
Proponowane włączenia do kodeksu postepowania administracyjnego postępowania z udziałem znacznej liczby stron jest wyrazem dążenia do realizacji dwóch celów. Po pierwsze, uwzględnienia element prawa do dobrej administracji, by umożliwić zainteresowanym podmiotom udział w przygotowaniu i wykonaniu decyzji administracyjnych wywierających wpływ na ich prawa lub interesy (art. 8 KDA). A po drugie, odformalizowania postępowania administracyjnego - deklarują współautorzy projektu dr Agnieszka Krawczyk i prof. Krystian Ziemski.
Co najmniej 20 osób
Za postępowanie z udziałem znacznej liczby stron proponuje się uznać postępowanie z przewidywanym udziałem co najmniej 20 jego stron, w tym takich, których na etapie poprzedzającym wszczęcie postępowania ustalić nie można lub napotyka to poważne
trudności. Wybór tego trybu zależeć będzie od uznania organu prowadzącego postępowanie.
Przepisy o postępowaniu z udziałem znacznej liczby stron powinny mieć przy tym zastosowanie w postępowaniu w sprawach wszczynanych zarówno na wniosek, jak i z urzędu.
Ogłoszenie w gazecie
Za cechę charakterystyczną projektowanych rozwiązań można uznać uproszczony sposób powiadamiania stron o wszczęciu postępowania.
Najwięcej rygorów przewidziano w odniesieniu do sposobu zawiadomienia o wszczęciu postępowania. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania powinno nastąpić przez jednoczesne ogłoszenie w drodze obwieszczenia zamieszczanego:
1) w BIP na stronie podmiotowej organu administracji publicznej właściwego w sprawie,
2) w co najmniej jednej gazecie codziennej o charakterze lokalnym,
3) co najmniej jednej gazecie codziennej o charakterze ogólnokrajowym oraz,
4) w sposób zwyczajowo przyjęty w siedzibie tego organu.
Jak można zakładać, te rozmaite sposoby ogłoszenia o wszczęciu
postępowania zapewnią w dostatecznym stopniu rozpowszechnienie tej informacji tak, że
osoby rzeczywiście nią zainteresowane będą miały możliwość wzięcia udziału w postępowaniu.
Fikcja doręczenia
W związku z tym rozwiązaniem pozostaje propozycja przyjęcia fikcji doręczenia pism w toku postępowania z upływem 7 dni od dokonanego w ten sposób ogłoszenia, z wyjątkiem zawiadomienia o wszczęciu postępowania, którego doręczenie dochodziłoby do skutku w drodze fikcji prawnej z upływem 14 dni od ogłoszenia dokonanego jako ostatnie.
Pozwoliłoby to na znaczne uproszczenie i przyspieszenie postępowania, a także oszczędność kosztów, bez uszczerbku dla zainteresowanych wynikiem postępowania stron. Z uwagi na doniosłość zawiadomienia o wszczęciu postępowania z udziałem znacznej liczby stron proponuje się nadanie mu określonej treści. Wśród jego obligatoryjnych elementów należałoby ująć: 1) przedmiot wniosku (w przypadku postępowań wszczynanych na wniosek) lub wyjaśnienie podstawy faktycznej i prawnej wszczęcia postępowania (w przypadku postępowania wszczętego z urzędu), co ma istotne dla stron postępowania znaczenie informacyjne o przedmiocie sprawy; 2) informację, że postępowanie będzie prowadzone w trybie przepisów o postępowaniu z udziałem znacznej liczby stron; 3) termin co najmniej 14 dni, w ciągu którego strony mogą zgłaszać zarzuty, uwagi lub wnioski dowodowe, przy czym termin nie może być krótszy niż 21 dni w razie ogłoszenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania w okresach przerw wakacyjnych i świątecznych (od 15 lipca do 25 sierpnia i od 24 grudnia do 6 stycznia); 4) pouczenie o skutkach.
Dowiedz się więcej z książki | |
Konstytucyjny system organów państwowych
|