Jak przypomina autorka we wstępie do wydanej właśnie książki Ochrona gry komputerowej. Aktualne wyzwania prawne, której jest redaktorem naukowym, w 2011 r. na zlecenie World Intellectual Property Organization opracowano specjalny raport obrazujący podejście prawa autorskiego do gier w różnych krajach, poszukując odpowiedzi na pytanie, czy potrzebne są szczególne regulacje odnoszące się do tego rodzaju utworów. - Co ciekawe, wśród badanych krajów znalazły się takie państwa, jak Kenia, Senegal, Urugwaj czy Egipt, ale zabrakło Polski, której przemysł gier w ostatnich latach przeżywa istotną ekspansję. Także w polskiej literaturze prawniczej jest bardzo niewiele pozycji wprost odnoszących się do gier komputerowych (jedna monografia i kilka artykułów). Niniejsze opracowanie stara się częściowo wypełnić tę lukę, choć nie rości sobie pretensji do pełnej analizy wszystkich problemów prawnych powstających w związku z produkcją i rozpowszechnianiem gier – pisze prof. Traple. I dodaje, że w ciągu trzech ostatnich dekad gry komputerowe stały się jedną z preferowanych rozrywek, a jednocześnie platformą innowacyjnej sztuki wizualnej. Nic więc dziwnego, że zaistniały w muzeach sztuki współczesnej (np. wystawa w 2012 r „The Art of Vi‐ deogames” w Smithsonian American Art Museum) oraz stanowią stały element festiwali poświęconych sztuce audiowizualnej. Dostrzegając potencjał ekonomiczny tej gałęzi przemysłu rozrywkowego, ale i edukacyjnego, w niektórych krajach tworzy się specjalne, korzystne rozwiązania ustawowe (najczęściej podatkowe) mające zachęcić producentów gier do inwestowania w tych krajach. 


Jak podkreśla wydawca książki, jest to pierwsze na rynku wydawniczym opracowanie kompleksowo przedstawiające regulacje prawne dotyczące gier komputerowych. Obejmuje zagadnienia odnoszące się m.in. do: prawa własności intelektualnej oraz technicznych zabezpieczeń gier.
Monografia obejmuje zagadnienia odnoszące się m.in. do:

  • prawa własności intelektualnej,
  • ochrony znaków towarowych, wzorów przemysłowych i patentów,
  • technicznych zabezpieczeń gier,
  • ochrony danych osobowych uczestników gier komputerowych.

Książka została przygotowana przez praktyków, którzy od lat zajmują się prezentowaną tematyką, doradzając prawnie zarówno przedstawicielom branży gier komputerowych, jak i instytucjom regulującym ich rynek. Większość zawartych w niej opracowań jest wynikiem konferencji naukowej zorganizowanej przez Kancelarię Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy we współpracy z Instytutem Allerhanda.
Zdaniem autorów i wydawcy, publikacja jest przeznaczona dla twórców, wydawców i dystrybutorów gier komputerowych, a także prawników i specjalistów ds. marketingu i PR w firmach działających na tym rynku. Będzie również przydatna pracownikom działów IT, inżynierom oraz studentom prawa i prawniczych studiów podyplomowych z zakresu prawa własności intelektualnej.

Więcej o publikacji>>>