Jak pisze autorka, wytyczne CCBE są rodzajem przewodnika i instrukcji dla prawników i firm prawniczych angażujących się w sprawy społeczne. Dokument definiuje, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR), w kolejnych edycjach omawia rozwój działań i pojawiające się nowe instrumenty realizowania tej strategii oraz wskazuje, w jaki sposób prawnicy powinni działać na rzecz realizowania zasad i celów CSR.
CCBE postrzega zaangażowanie swoich członków w CSR w trzech płaszczyznach – doradzanie przedsiębiorcom w zakresie tworzenia i realizowania strategii CSR, udział prawników w weryfikowaniu założeń i efektów strategii CSR w firmach ich klientów, bezpośrednie wdrażanie zasad CSR przez prawników i firmy prawnicze.
Prawnicy winni być doradcami nie tylko w rozwiązywaniu problemów prawnych, ale także w zakresie etycznego i rzetelnego postępowania klientów. CSR, jako część ładu korporacyjnego i procesu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, wymaga od prawników włączania się zarówno w proces przygotowania tej strategii, jej wdrażania, jak i codziennej realizacji.
To prawnicy powinni przygotowywać ramy prawne i podstawy funkcjonowania CSR wewnątrz przedsiębiorstw. Ich zadaniem winno być także szkolenie personelu w stosowaniu zasad CSR. Prawnik powinien badać czy działania firmy są zgodne z przyjętą strategią CSR, informować kierownictwo przedsiębiorstwa w przypadku występowania odstępstw lub naruszeń zasad CSR i proponować ewentualne uzupełnienia i modyfikacje tej strategii na podstawie obserwowanych skutków jej wdrażania.
Postępowanie zgodne z CSR nie tylko wpływa korzystnie na wizerunek prawnika i jego firmy, ale także pomaga strzec wysokiego poziomu etycznego, jakości świadczonych usług i podstawowych wartości moralnych. Często zdarza się, że klient oczekuje od prawnika działań zgodnych z firmowym kodeksem etyki, co wyraża się nawet w żądaniach formalnego przyjęcia tych zasad i uznania ich za własne przez prawnika. By chronić niezależność i postępować zgodnie z zasadami kodeksu deontologicznego swojego zawodu, firmy prawnicze przyjmują własne reguły postępowania zbieżne ze strategiami CSR ich klientów.
Źródło: "Kancelaria" 1/2010