Jednak tak daleko idące konsekwencje mogą być wyciągnięte wobec wykonawcy tylko wtedy, gdy zamawiający sporządzi specyfikację prawidłowo, precyzyjnie i jednoznacznie formułując wymagania wobec wykonawców. Zamawiający ma prawo dostosować opis dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu do swoich uzasadnionych potrzeb, jednak musi to uczynić w taki sposób, aby każdy potencjalny wykonawca mógł jednoznacznie stwierdzić, jakie wymagania są przez zamawiającego stawiane i czy je spełnia.
Co więcej, kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia o zasadności wykluczenia wykonawcy z postępowania ma treść specyfikacji. SIWZ jest dokumentem o szczególnym znaczeniu w postępowaniu o zamówienie publiczne. Z jednej strony wyznacza wymagania, które mają spełniać wykonawcy ubiegający się o zamówienie oraz ich oferty, by uczynić zadość oczekiwaniom zamawiającego. Z drugiej strony, zakreśla granice, w których może poruszać się zamawiający, dokonując oceny złożonych ofert, czy weryfikując spełnianie przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu. Przede wszystkim nie wolno mu oceniać ani ofert, ani wykonawców w sposób dowolny, lecz jedynie na podstawie sformułowanych w SIWZ zasad i wymagań, co służy realizacji wyrażonej w art. 7 ust. 1 p.z.p. zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji, a także związanej z nimi zasady transparentności postępowania. Wykonawcy biorący udział w postępowaniu mają natomiast prawo oczekiwać, że zostaną ocenieni wyłącznie na podstawie zawartych w SIWZ wymagań zamawiającego.
(KIO 1159/12)
Anna Stańczuk
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP