Informacje dotyczące azbestu przekazywane przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz gromadzone przez marszałków województw powinny tworzyć spójne wojewódzkie rejestry wyrobów zawierających azbest, prowadzone w formie bazy danych dostępnej za pośrednictwem Internetu pod adresem www.bazaazbestowa.pl, przy rezygnacji z formy pisemnej. Właścicielem rejestru wyrobów zawierających azbest ma być marszałek województwa.

Zapewniony zostanie bezpłatny dostęp i korzystanie z rejestru:
1. dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zobowiązanych do przekazywania informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania wyrobów zawierających azbest,
2. dla marszałków województw zobowiązanych do zbierania danych od wykorzystujących wyroby zawierające azbest będących przedsiębiorcami i ich gromadzenia.

Rejestr wyrobów zawierających azbest tworzony będzie w sposób umożliwiający w szczególności:
1. przeprowadzenie agregacji danych na poziomie gminnym, powiatowym, i wojewódzkim;
2. dokonanie wizualizacji danych na mapie gminy, powiatu, województwa i kraju;
3. dokonanie analiz porównawczych danych w wybranym okresie czasu, na wskazanym terenie;
4. przedstawienie graficzne analizowanych danych.

Zdaniem Ministerstwa Środowiska, proponowane zmiany powinny przynieść możliwość weryfikacji na poziomie regionalnym danych pozyskiwanych z poziomu gmin. Rzetelna informacja na poziomie wojewódzkim ma zapewnić spójną politykę gospodarki odpadami na terenie całego województwa, m.in. w zakresie planowania budowy kolejnych składowisk odpadów przyjmujących do składowania odpady azbestowe. Zagregowane dane dostępne na poziomie centralnym posłużą do monitoringu realizacji zadań i podejmowania inicjatyw na szczeblu rządowym.

Na podstawie: www.mos.gov.pl, stan z dnia 9 maja 2011 r.

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad