Sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty wydatkowanej na zakup kas fiskalnych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami odliczenie kwot wydatkowanych na zakup kas jest możliwe po spełnieniu określonych warunków. Podatnik musi złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu, pisemne zgłoszenie o liczbie i miejscu stosowania kas. Niezbędne jest także rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, przy zastosowaniu kas, które zostały kupione w okresie gdy posiadały "potwierdzenie". Potwierdzenie jest dokumentem, który stwierdza, że kasy rejestrujące spełniają funkcje oraz wymagane kryteria i warunki techniczne. Zgodnie z obowiązującymi dotychczas regulacjami potwierdzenia wydaje minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Od 1 września 2011 r. zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) do wydawania potwierdzeń o których mowa powyżej został upoważniony Prezes Głównego Urzędu Miar.
Dlatego też konieczna była zmiana w przepisach regulujących odliczanie i zwrot kwot wydatkowanych na zakup kas fiskalnych.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Poz. 163) obowiązuje od dnia opublikowania tj. 14 lutego br.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line