Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy zmiany podyktowane są koniecznością wprowadzenia nowych regulacji prawnych oraz modyfikacji niektórych instytucji, przewidzianych w odniesieniu do innych przedstawicieli zawodów prawniczych, zapewniających sprawny przebieg postępowań dyscyplinarnych w kontekście praktycznych problemów w funkcjonowaniu sądownictwa dyscyplinarnego, a związanych ze wzrostem liczby komorników sądowych w ostatnich latach i związanym z tym znaczącym wzrostem liczby prowadzonych postępowań dyscyplinarnych.

Czytaj: Sejm uchwalił zmiany w dyscyplinarkach adwokatów i radców>>

Nowelizacja ma na celu usprawnienie procedury dyscyplinarnej i tym samym podniesienie skuteczności karania i kontroli nad niepożądanymi zachowaniami członków samorządu komorniczego. Szybkie i rzetelne prowadzenie postępowań dyscyplinarnych wpłynąć powinno motywująco zarówno na członków samorządu, jak również będzie miało pozytywny odbiór społeczny.

W projekcie ustawy zmieniającej przewiduje się powołanie nowego organu postępowania dyscyplinarnego, a mianowicie rzecznika dyscyplinarnego – instytucji znanej wszystkim innym samorządom zawodowym zawodów prawniczych, pełniącej funkcję oskarżycielską.

Założeniem leżącym u podstaw wyodrębnienia w ramach postępowania dyscyplinarnego dochodzenia oraz powołania rzecznika dyscyplinarnego jest wyraźne oddzielenie funkcji orzekania w sprawach dyscyplinarnych od oskarżycielskiej i gromadzenia materiału dowodowego w sprawie. Do zadań rzecznika dyscyplinarnego będącego nowym organem postępowania dyscyplinarnego należeć będzie przede wszystkim prowadzenie dochodzenia mającego na celu zebrania dowodów dla wyjaśnienia okoliczności sprawy, podjęcie decyzji co do dalszego biegu postępowania dyscyplinarnego, a w razie złożenia wniosku o ukaranie - pełnienie funkcji oskarżyciela w postępowaniu przed komisją dyscyplinarną oraz sądem okręgowym.

  Wojciech Tomalak
 
Status ustrojowy i procesowy komornika sądowego>>>

Ponadto projekt reguluje kwestię wysokości kosztów postępowania dyscyplinarnego oraz instytucję przerwania biegu przedawnienia dyscyplinarnego przez każdą czynność rzecznika dyscyplinarnego. Projekt przewiduje także, że prawomocne orzeczenie Komisji Dyscyplinarnej co do kary pieniężnej oraz zasądzonych kosztów postępowania dyscyplinarnego stanowi podstawę do prowadzenia egzekucji według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego przeciwko ukaranemu komornikowi albo asesorowi komorniczemu lub aplikantowi po nadaniu mu klauzuli wykonalności przez sąd rejonowy właściwy ze względu na siedzibę kancelarii ukaranego komornika lub siedzibę kancelarii, w której ukarany aplikant lub asesor komorniczy był lub jest zatrudniony. Dotychczasowa procedura uniemożliwiała bowiem skuteczne dochodzenie zasądzanych kosztów postępowania.

Projekt ustawy zakłada 3 miesięczny okres vacatio legis.