W środę posłowie z zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego spotkali się z ekspertami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa drogowego i z policjantami.
"Będzie wprowadzonych wiele rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Odblaski są jednym z rozwiązań problemu polegającego na tym, że piesi - szczególnie po zmierzchu - są mało widoczni na polskich drogach" - mówiła dziennikarzom po spotkaniu przewodnicząca zespołu, posłanka PO Beata Bublewicz.
Posłowie wyznaczyli sobie - jak dodała - pięć priorytetów. "Podstawą jest oczywiście edukacja, edukacja wszystkich obywateli. Każdy z nas, będąc uczestnikiem ruchu drogowego, musi wiedzieć, co zrobić, by bezpieczeństwo było większe. Pięć priorytetów, na których się skupiamy, to bezpieczna prędkość, zachowanie trzeźwości, dobry stan techniczny pojazdów, niechronieni użytkownicy dróg, w tym m.in. piesi i opieka powypadkowa, pierwsza pomoc" - dodała posłanka.
Jak zaznaczyła, nie chodzi jedynie o zmiany w prawie, ale też m.in. o poprawę infrastruktury oraz różnego rodzaju programy i kampanie społeczne zwiększające świadomość społeczną.
"Generalnie chodzi o zmniejszenie (liczby) ofiar śmiertelnych. Każda śmierć w każdym państwie oprócz tego, że niesie ogromne koszty wyliczone przez Bank Światowy, jest przede wszystkim wielką tragedią, wielkim dramatem rodzin. Godzi też w zrównoważony rozwój państwa" - dodała Bublewicz.
Z danych KGP wynika, że liczba osób, które giną w wypadkach drogowych, z roku na rok spada. Jak mówił w środę w Sejmie szef Biura Ruchu Drogowego KGP Marek Fidos, jeszcze kilka lat temu Polska zajmowała pod tym względem niechlubne pierwsze miejsce w Unii Europejskiej. "W 2010 r. po raz pierwszy od wielu lat liczba osób, które zginęły w wypadkach, spadła poniżej 4 tys., nadal jednak aż 30 proc. spośród ofiar wypadków stanowią piesi" - dodał.
Policjanci podczas każdej większej akcji zachęcają do noszenia elementów odblaskowych. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, bo właśnie wtedy - jak zaznaczają - piesi giną najczęściej. Z policyjnych danych wynika, że kierowca jadący z prędkością 80 km/h widzi pieszego ubranego na ciemno z odległości ok. 30 - 40 metrów. Już jeden element odblaskowy - jak zaznacza policja - powoduje, że pieszego widać z odległości 120-160 metrów.
Z policyjnych statystyk wynika też, że w ubiegłym roku doszło w Polsce do 38 tys. 832 wypadków, w których rannych zostało 48 tys. 952 osób.
W marcu 2010 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło Światową Dekadę Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach całego świata. Oficjalnie rozpoczęcie Dekady będzie miało miejsce 11 maja 2011 roku. (PAP)
Posłowie chcą zwiększyć bezpieczeństwo pieszych
Posłowie chcą poprawić bezpieczeństwo pieszych na polskich drogach - rozważają m.in. wprowadzenia obowiązku noszenia elementów odblaskowych. Z danych policji wynika, że w 2010 r. w wypadkach drogowych w Polsce zginęło 3907 osób, aż 30 proc. z nich to piesi.