Projekt (druk nr 3768) ma na celu wprowadzenie nowych rodzajów podpisów elektronicznych, bardziej dostępnych dla obywateli i firm z sektora MŚP oraz pozwalających na automatyzację procesów administracyjnych i biznesowych.
Projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie konstrukcji zaawansowanego podpisu elektronicznego, dzięki której znacznie poszerzy się katalog różnego rodzaju podpisów elektronicznych, o różnym poziomie zapewnienia integralności podpisywanych danych oraz autentyczności podpisującego. Zgodnie z projektowaną definicją, przez zaawansowany podpis elektroniczny należy rozumieć podpis elektroniczny spełniający następujące wymogi:
1. jest jednoznacznie przyporządkowany podpisującemu,
2. umożliwia identyfikację podpisującego,
3. stworzony jest za pomocą środków, które podpisujący może mieć pod swoją wyłączną kontrolą,
4. jest powiązany z danymi, do których się odnosi, w taki sposób, że każda późniejsza zmiana danych jest wykrywalna.
Projektodawcy chcą również wprowadzenia instytucji pieczęci elektronicznej, będącej zaawansowanym podpisem elektronicznym, uwierzytelniającym osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, jako uzupełniającej dla stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego w biznesie. Rozwiązania techniczne pieczęci elektronicznej wdrożone przez przedsiębiorców umożliwią uzyskanie znacznych korzyści ekonomicznych przez zmniejszenie kosztów wystawiania i doręczania faktur papierowych w tradycyjny sposób, w wielkiej skali.
Proponuje się zrównać skutki prawne dokumentów sygnowanych zaawansowanym podpisem elektronicznym z dokumentami sygnowanymi własnoręcznie, co ma pozwolić na swobodny wybór każdego rodzaju podpisu zaawansowanego.
W związku z powyższym, projektowane zmiany w zakresie podpisu elektronicznego powodują, że stosownym zmianom musi ulec Kodeks cywilny. Projektodawcy nowelizacji proponują wprowadzenie art. 78(1) k.c., zgodnie z którym dla zachowania formy elektronicznej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci danych elektronicznych opatrzonych podpisem elektronicznym, który umożliwia identyfikację składającego oświadczenie oraz wykrycie każdej późniejszej zmiany jego treści (§ 1). Jeżeli z ustawy lub czynności prawnej nie wynika nic innego, skutki prawne oświadczenia woli złożonego w formie elektronicznej są równoważne skutkom prawnym takiego oświadczenia złożonego w formie pisemnej, o której mowa w artykule poprzedzającym (§ 2).
Zdaniem projektodawców, wprowadzenie przepisu art. 78(1) § 1 i 2 do Kodeksu cywilnego umożliwi powszechne stosowanie różnych rodzajów podpisów elektronicznych w obrocie gospodarczym, a przede wszystkim podpisu zaawansowanego. Warunkiem jest podpisanie e-dokumentu takim podpisem elektronicznym, który spełnia przesłanki zawarte w przepisie art. 78(1) § 1 k.c., a więc zapewnia integralność dokumentu elektronicznego w taki sposób, że możliwe jest wykrycie każdej późniejszej zmiany w jego treści oraz umożliwia identyfikację osoby, która go sygnuje.
Wprowadzenie konstrukcji zaawansowanego podpisu elektronicznego ma znacznie poszerzyć katalog różnego rodzaju podpisów elektronicznych, przez co możliwym będzie dokonanie kompleksowej reformy zasad obrotu fakturami w formie elektronicznej. Reforma zasad obrotu fakturami w formie elektronicznej w praktyce ma się przyczynić do uproszczenia tego obrotu, gdzie faktury w formie elektronicznej staną się realną alternatywą dla faktur papierowych. W konsekwencji przedmiotowe zmiany mogą wpłynąć na rozwój przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, które dotychczas nie decydowały się na fakturowanie w formie elektronicznej.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 12 stycznia 2011 roku.