Opublikowane właśnie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości na nowo określiło sposób tworzenia kont w systemie teleinformatycznym, które będą niezbędne m.in. w zakresie elektronicznego postępowania wieczystoksięgowego.
Z dniem 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać przepisy o elektronicznym postępowaniu wieczystoksięgowym. Wprowadzenie tych rozwiązań wymusiło przygotowanie szeregu nowych rozporządzeń uwzględniających nową formę postępowania wieczystoksięgowego.
Kwestie związane z prowadzeniem elektronicznego postępowania cywilnego na dzień dzisiejszy są ujęte m.in. w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym (Dz. U. z 2009 r. Nr 226, poz. 1830). Jak sama nazwa wskazuje, ten akt ma obecnie zastosowanie ograniczone do jednego typu postępowania cywilnego. Zostanie on zastąpiony przez opublikowane właśnie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 26 kwietnia 2016 r. w sprawie trybu zakładania i udostępniania konta w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe (Dz. U. 2016 r. poz. 637).
W nowym rozporządzeniu przyjęto zasadę, że konto w systemie teleinformatycznym, za pomocą którego można wnosić pisma procesowe, będzie zakładane za pośrednictwem tego systemu. Do założenia konta będzie potrzebne podanie we wniosku takich danych, jak imię, nazwisko, numer PESEL, data i miejsce urodzenia, numer dokumentu tożsamości oraz adres korespondencyjny i adres poczty elektronicznej. Zasadniczo w tym zakresie sposób rejestracji nie odbiega od tego, który jest aktualnie przyjęty w ramach elektronicznego postępowania upominawczego.
Odrębne reguły przewidziano dla trybu zakładania konta w postępowaniu wieczystoksięgowym wszczynanym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Konto będzie zakładane na pisemny wniosek osób uprawnionych, którymi są m.in. notariusz, komornik, naczelnik urzędu skarbowego, inne podmioty działające jako administracyjny organ egzekucyjny. Konto zostanie założone po automatycznej weryfikacji danych wnioskodawcy, czyli, przykładowo, porównania danych notariusza z informacjami zawartymi na liście notariuszy prowadzonej na podstawie art. 41a ustawy z 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 164 ze zm.). Charakterystyczne w tym zakresie ma być to, że po poprawnej weryfikacji danych wnioskodawca otrzyma ograniczony czasowo certyfikat dostępowy (certyfikat podpisu elektronicznego) umożliwiający uwierzytelnienie się na koncie. W przypadku postępowań innych niż wieczystoksięgowe do uwierzytelnienia wystarczające jest podanie nazwy użytkownika i hasła.
Rozporządzenie wskazuje, że jeżeli dana osoba ma już założone konto na potrzeby składania wniosków o wyszukanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych, to będzie miała możliwość korzystania jedynie z tego konta w ramach elektronicznego postępowania wieczystoksięgowego – w takim przypadku założenie nowego konta nie będzie możliwe.
Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2016 r.
Opracowanie: Andrzej Perzyna, RPE WK
Źródło: dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 10 maja 2016 r.