Celem projektu ustawy, który został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji, jest wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy dotyczącej materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz dwóch dyrektyw dotyczących wyrobów pirotechnicznych, tj.: dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/29/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku wyrobów pirotechnicznych (Dz. Urz. UE L 178 z dnia 28.06.2013, str. 27), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/28/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku i kontroli materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. Urz. UE L 96 z dnia 29.03.2014, str. 1) oraz dyrektywy wykonawczej Komisji 2014/58/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiającej, zgodnie z dyrektywą 2007/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, system identyfikalności wyrobów pirotechnicznych (Dz. Urz. UE L 115 z dnia 17.4.2014, s. 28)
Przyjęcie w/w dyrektyw oraz konieczność ich wdrożenia do polskiego porządku prawnego jest skutkiem opinii Komisji Europejskiej, z której wynika, że istniejące dotychczas w UE - w tym w Polsce - przepisy nie chronią w wystarczającym stopniu przed ryzykiem nierzetelnej oceny spełnienia przez wyroby pirotechniczne oraz materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego zasadniczych wymagań bezpieczeństwa, a także nie gwarantują swobodnego dostępu tych wyrobów i materiałów do wspólnego rynku. W konsekwencji w obrocie mogą pojawić się wyroby nie spełniające zasadniczych wymagań, a nawet stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników tych wyrobów, a także dla osób postronnych oraz mienia i środowiska naturalnego. Ponadto z uwagi na bariery techniczne utrudniające swobodny przepływ materiałów wybuchowych do użytku cywilnego i wyrobów pirotechnicznych, kraje UE nie mogą w pełni zdyskontować korzyści z wewnątrzwspólnotowego handlu tymi wyrobami.
Zmiany projektowane do ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1329, ze zm.) będą polegały na uporządkowaniu i doprecyzowaniu, a w niektórych przypadkach także na uzupełnieniu i uszczegółowieniu regulacji określających:
• obowiązki producentów, importerów i dystrybutorów wyrobów pirotechnicznych oraz materiałów wybuchowych, a w przypadku materiałów wybuchowych - dodatkowo także upoważnionych przedstawicieli producenta, związane z zapewnieniem zgodności tych wyrobów z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa, jak również informowaniem użytkowników o warunkach bezpiecznego użytkowania tych wyrobów;
• wymagania w stosunku do jednostek notyfikowanych dokonujących oceny materiałów wybuchowych oraz wyrobów pirotechnicznych pod względem spełnienia przez te wyroby zasadniczych wymagań;
• obowiązki jednostek notyfikowanych w zakresie oznaczania wyrobów pirotechnicznych za pomocą numerów rejestracyjnych oraz prowadzenia rejestru nadanych numerów rejestracyjnych;
• zasady kontroli przemieszczania materiałów wybuchowych;
• nadzór rynku materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, a także procedury postępowania w przypadku wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami oraz stwarzających zagrożenie dla bezpieczeństwa;
• zasadnicze wymagania bezpieczeństwa dotyczące wyrobów pirotechnicznych i materiałów wybuchowych oraz procedury oceny zgodności tych wyrobów z zasadniczymi wymaganiami.
Projekt ustawy trafi teraz do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.