- Coraz więcej młodych osób jest zainteresowanych życiem społecznym, obywatelskim i aktywnie w nim uczestniczy. Ważne, by te pasje rozwijać w sposób mądry i bezpieczny – wskazują Monika Horna-Cieślak oraz Renata Bem, dyrektor generalna UNICEF Polska.

Czytaj: Standardy ochrony małoletniego i ustawa Kamilka - MS odpowiada na pytania >>

Młodzi ludzie chcą być aktywni

- Młode osoby chcą aktywnie działać społecznie. Nie są obojętne, a zaangażowane. Mają swoje poglądy, pasje, podejmują wiele inicjatyw - opisuje Monika Horna-Cieślak. - Dlatego potrzebne są standardy, jak mądrze, bezpiecznie wspierać samostanowienie młodych osób, jak rozmawiać z dorosłymi, by akceptowali i rozumieli ich aktywizm i partycypację. Widzę też potrzebę przypominania, że prawo do wyrażania postaw, poglądów i obecności dzieci i młodzieży w przestrzeni społecznej wynika wprost z Konstytucji RP i Konwencji o prawach dziecka.

- Patrzę sobie na to z młodzieżowej i samorzeczniczej perspektywy. Cieszy mnie fakt, że dorośli, którzy realnie żyją w partnerstwie z młodymi ludźmi i stwarzają im przestrzenie, możliwości do fajnego wzrastania teraz spotkają się w jednym miejscu, by wspólnie pracować nad takimi kwestiami, jak partycypacja, obywatelskość i samostanowienie osób młodych - wtóruje Jan Gawroński, społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka.

Renata Bem, dyrektor generalna UNICEF Polska dodaje, że promowanie i wspieranie partycypacji dzieci i młodzieży to jeden z kluczowych elementów misji organizacji. - Na podstawie codziennych działań w tym obszarze wiem, że obecnie partycypacja młodych osób ma w Polsce słodko-gorzki wymiar. Z jednej strony oznacza fantastyczną okazję do kontaktu z młodymi, obserwowania ich entuzjazmu, zaangażowania i ogromnej dojrzałości. Z drugiej - często zdarza się, że rozwiązania partycypacyjne pozostają wyłącznie na papierze i są narzędziem do realizacji innego celu. To smutne. Dlatego mocno liczę, że działania naszego Zespołu doprowadzą do przywrócenia prawdziwego znaczenia partycypacji dzieci i młodzieży tak, by głos młodych faktycznie był słyszany, by mieli oni wpływ na kwestie i decyzje, które dotyczą ich i ich przyszłości - podkreśla.

 

Wsparcie aktywności dzieci i młodzieży

Celem Zespołu jest wypracowanie narodowej strategii działań wzmacniających partycypację dzieci i młodzieży w Polsce. To wyzwanie, z którym dotąd nikt się nie mierzył. Jest to jednak również paląca potrzeba, bo aktywizm i partycypacja dzieci niosą z sobą też ryzyka. - Młodzi mają niezwykłe pomysły, energię, wrażliwość, by proponować nowe spojrzenie na ważne tematy społeczne. Chcą i potrafią pomagać, organizują zbiórki, ale też głośno wyrażają swoje opinie, czasem – niezadowolenie. Za tym musi iść świadomość zagrożeń, jak wykorzystanie wizerunku, hejt, niezrozumienia w środowisku, także szkolnym – mówi Rzeczniczka. I dodaje, że tu kluczowa jest wiedza młodych i osób dorosłych, jak tworzyć dla osób młodych dobrą i bezpieczną partycypację.

Lista zadań, jakie stawia sobie Zespół jest długa. To m.in. analiza przepisów prawa krajowego i międzynarodowego dotyczących partycypacji dzieci i młodzieży w kontekście istniejących regulacji, luk prawnych oraz rekomendacji zmian legislacyjnych. A także opracowanie rozwiązań zapewniających ochronę dobra dziecka i bezpieczny udział młodych osób w procesie partycypacyjnym, oraz podejmowanie i promowanie działań mających na celu rozwijanie i wpieranie partycypacji w różnych obszarach życia na szczeblu ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym. Efektem prac Zespołu będzie też przygotowanie i opracowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, przeznaczonych dla różnych grup odbiorców: dzieci, młodzieży, rodziców, osób pracujących z dziećmi oraz innych dorosłych zaangażowanych w procesy decyzyjne dotyczące młodych osób.

Uroczystość powołania Zespołu została poprzedzona podpisaniem ramowego porozumienia między Biurem Rzeczniczki Praw Dziecka a UNICEF Polska. Otwiera ono drogę do ściślejszej współpracy, podejmowania wspólnych działań i projektów, których celem jest realizacja praw dziecka w Polsce, że szczególnym naciskiem na praktyczne wdrażanie zapisów Konwencji o Prawach Dziecka.