Projekt wdraża przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 1177/2010 z listopada 2010 r. dotyczące praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową. Rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do wyznaczenia organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów regulujących świadczenie usług przewozu pasażerskiego i rejsów wycieczkowych.
Zobowiązuje też państwa członkowskie do określenia sankcji za naruszenie przepisów rozporządzenia. Celem proponowanych przez rząd zmian w polskim prawie jest ochrona indywidualnych interesów konsumentów – pasażerów podczas podróży morskich i po wodach śródlądowych. Projekt nowelizacji zakłada, że egzekwowaniem jej przepisów będą zajmować się właściwi terytorialnie dyrektorzy urzędów morskich i urzędów żeglugi śródlądowej. Natomiast skargi pasażerów będzie rozpatrywać jeden, wskazany w drodze rozporządzenia, dyrektor urzędu morskiego oraz jeden dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, od którego decyzji będzie można odwołać sie do sądu.
Projekt wskazuje, że organem upoważnionym do kontroli zgodności działalności prowadzonej przez organizatorów wyjazdów grupowych lub pośredników turystycznych z przepisami wdrażanego rozporządzenia jest marszałek województwa. Za naruszenie przepisów rozporządzenia przewidziano karę pieniężną wymierzaną przez właściwego dyrektora urzędu morskiego, urzędu żeglugi śródlądowej lub marszałka województwa. Kara ta będzie wynosić do równowartości 10 000 SDR (Special Drawing Rights – Specjalne Prawo Ciągnienia określane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy), obecnie wartych ok. 50 000 zł.
Poseł Piotr Chmielowski zauważył w czasie dyskusji planarnej, że okres przedawnienia roszczeń będzie wynosił pięć lat, gdy tymczasem w kodeksie cywilnym w takich sprawach obowiązuje okres dwuletni.
Projekt wpłynął do Sejmu 8 kwietnia 2013 r. Pierwsze czytanie projektu przeprowadzili posłowie z Komisji Infrastruktury. Następnie projekt został skierowany do podkomisji stałej ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej, która zaproponowała do niego poprawkę merytoryczną i poprawki o charakterze
redakcyjno – legislacyjnym.
Nawet 50 tys. kary za złamanie praw pasażerów promów i statków
Posłowie przeprowadzili w środę wieczorem drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową.