Obecnie listy obrońców ustalane są przez prezesów sądów rejonowych, okręgowych i apelacyjnych na podstawie wykazów, które co roku zobowiązane są przekazywać okręgowe rady adwokackie i rady okręgowych izb radców prawnych. Listy te składają się z części A - adwokatów i radców prawnych deklarujących gotowość udzielania pomocy prawnej z urzędu - i części B, obejmującej pozostałych adwokatów i radców prawnych, uprawnionych do obrony w postępowaniu karnym. Obrońcy z urzędu co do zasady wyznaczani są z listy A, jeśli jednak prezes właściwego sądu uwzględniając liczbę spraw, w których jest wyznaczany obrońca z urzędu, uzna, że lista A zawiera niewystarczającą liczbę potencjalnych obrońców, jest uprawniony do ustalenia listy obrońców uwzględniającej obie części - A i B.
Paweł Wiliński
Obrońca i pełnomocnik w procesie karnym po 1 lipca 2015 r. Przewodnik po zmianach>>>
Projekt przewiduje zmianę w tym zakresie. Zgodnie z nim, w sytuacji gdy prezes sądu uzna, że lista A nie zawiera wystarczającej liczby adwokatów i radców prawnych gotowych do udzielania pomocy prawnej z urzędu, w pierwszej kolejności powinien wystąpić do okręgowej rady adwokackiej i rady okręgowej izby radców prawnych o wskazanie w terminie 7 dni określonej liczby dodatkowych adwokatów i radców prawnych deklarujących gotowość do świadczenia pomocy prawnej z urzędu. I dopiero, gdy wskazane podmioty nie wskażą dodatkowych adwokatów i radców prawnych w wyznaczonym terminie, lub nie wskażą ich w wystarczającej liczbie, prezes sądu może ustalić listę obrońców z urzędu korzystając zarówno z wykazu adwokatów i radców prawnych zdeklarowanych, jak i pozostałych.
Projekt przewiduje również zmiany w zakresie dostępnych w wykazach informacji umożliwiających kontakt z adwokatem lub radcą prawnym, a dokładnie adresu siedziby zawodowej adwokata lub adresu zamieszkania radcy prawnego. Obecnie rady izb radców prawnych przekazując wykazy, umieszczają w nich również dane dotyczące miejsc zamieszkania uwzględnionych w nich radców prawnych. Wprawdzie dane te nie są następnie przekazywane oskarżonym, ale widnieją w wykazach i dzięki temu są łatwe do ustalenia. Dlatego autorzy projektu uznając, że adres zamieszkania, jako ściśle związany z prawem do prywatności, powinien być chroniony przed osobami oskarżonymi, proponują rezygnację z wymogu podawania tego rodzaju danych w wykazach. Analogicznie sugerują również rezygnację z podawania w wykazach dotyczących adwokatów adresów ich siedzib zawodowych. Pozostałe dane kontaktowe przekazywane oskarżonemu przez prezesa sądu po wyznaczeniu obrońcy - jego adres do doręczeń, numer telefonu, telefaksu i oraz adres poczty mailowej - wystarczająco zapewniają oskarżonemu możliwość kontaktowania się z obrońcą w wybrany sposób.
Projekt znajduje się obecnie na etapie opiniowania.
Źródło: www.rcl.gov.pl