W numerze 10 tygodnika Forbes w 2010 roku ukazała się reklama promująca Nesweek, przedstawiająca okładkę pisma, na której widniało zdjęcie powódki. Na ekranie iPada obok twarzy można było przeczytać napis „Pomaga czy krzywdzi?” zestawioną z fotografią samochodu Mazda. Materiał ten reklamował możliwość czytania „Newsweeka” w wydaniu elektronicznym z użyciem iPada wzbogaconego o materiały interaktywne. W piśmie do wydawcy pełnomocnik red. Jaworowicz zażądał zaniechania rozpowszechniania tej reklamy twierdząc, że powódka nigdy nie wyraziła zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku w celach komercyjnych.
Niedozwolone użycie wizerunku
Zgodnie z art.81 ust.1 ustawy prawo autorskie można publikować zdjęcia osoby powszechnie znanej, jeśli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji zawodowych. Redakcja „Newsweeka” zamieściła na okładce zdjęcie Elżbiety Jaworowicz, gdyż w środku numeru znajdował się artykuł na temat utworzenia stowarzyszenia pokrzywdzonych przez powódkę prowadzącą program ‘Sprawa dla reportera”. Jednak powódka uznała, że wydawnictwo i jej redaktorzy przekroczyli granice dozwolonego użycia ( z art.81), gdyż nie poprosili dziennikarkę o zgodę. A zdjęcie zostało wykonane w bliżej nie określonych okolicznościach. Powódka, zarzucała wydawnictwu, że korzystając z rozpoznawalności redaktorki telewizyjnej, wykorzystało komercyjnie i bez jej wiedzy wizerunek do reklamy swojego produktu. Skierowała więc sprawę do sądu żądając oprócz zadośćuczynienia, a także przeprosin.
Reklama na iPadzie dopuszczalna
W odpowiedzi na pozew Wydawnictwo Axel Springer przyznało, że powódka jest osobą powszechnie znaną, w (w rozumieniu przepisu art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ). W prowadzonym przez siebie programie telewizyjnym pod tytułem „Sprawa dla Reportera” podejmuje się interwencji w trudnych, konfliktowych sprawach społecznych. Zdaniem adwokata Krzysztofa Czyżewskiego, reprezentującego wydawcę dziennikarze tygodnika byli w pełni uprawnieni do omówienia publicznej – bo dziennikarskiej i telewizyjnej – działalności powódki. Zgodnie z przepisem art. 81 ust. 2 pkt 1 byli też w pełni uprawnieni do zilustrowania artykułu zdjęciem z charakterystycznym wizerunkiem powódki.
Natomiast reklama na iPadzie miała zapewnić potencjalnego czytelnika, ze na urządzeniu dany numer Newsweeka będzie dostępny w danej jakości obrazu, z zachowaniem kolorystyki, ilustracji zdjęć itp. Przedstawienie idealnego odwzorowania miało upewnić czytelnika, ze będzie mu dostarczone czasopismo, które już zna i czyta.
Oddalenie powództwa
Sąd Okręgowy 21 listopada oddalając w całości powództwo stwierdził, że Elżbiecie Jaworowicz nie należą się przeprosiny ani zadośćuczynienie. Sąd orzekł, że wydawca może posługiwać się okładką, na której są wizerunki osób powszechnie znanych w celu informowania lub promocji swoich wydawnictw. Gdyby odmówić mu takiego prawa, to wszelka promocja prenumeraty, czy też konkretnych numerów byłaby niemożliwa, albo bardzo utrudniona.
Wizerunek powódki, jako wizerunek osoby powszechnie znanej może być rozpowszechniany w celu informowania o działalności publicznej powódki, z możliwością krytyki tej działalności.
Wyrok nie jest prawomocny i podlega zaskarżeniu do Sądu Apelacyjnego.
Sygnatura akt sygn. akt III 1339/10
Niedozwolone użycie wizerunku
Zgodnie z art.81 ust.1 ustawy prawo autorskie można publikować zdjęcia osoby powszechnie znanej, jeśli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji zawodowych. Redakcja „Newsweeka” zamieściła na okładce zdjęcie Elżbiety Jaworowicz, gdyż w środku numeru znajdował się artykuł na temat utworzenia stowarzyszenia pokrzywdzonych przez powódkę prowadzącą program ‘Sprawa dla reportera”. Jednak powódka uznała, że wydawnictwo i jej redaktorzy przekroczyli granice dozwolonego użycia ( z art.81), gdyż nie poprosili dziennikarkę o zgodę. A zdjęcie zostało wykonane w bliżej nie określonych okolicznościach. Powódka, zarzucała wydawnictwu, że korzystając z rozpoznawalności redaktorki telewizyjnej, wykorzystało komercyjnie i bez jej wiedzy wizerunek do reklamy swojego produktu. Skierowała więc sprawę do sądu żądając oprócz zadośćuczynienia, a także przeprosin.
Reklama na iPadzie dopuszczalna
W odpowiedzi na pozew Wydawnictwo Axel Springer przyznało, że powódka jest osobą powszechnie znaną, w (w rozumieniu przepisu art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych ). W prowadzonym przez siebie programie telewizyjnym pod tytułem „Sprawa dla Reportera” podejmuje się interwencji w trudnych, konfliktowych sprawach społecznych. Zdaniem adwokata Krzysztofa Czyżewskiego, reprezentującego wydawcę dziennikarze tygodnika byli w pełni uprawnieni do omówienia publicznej – bo dziennikarskiej i telewizyjnej – działalności powódki. Zgodnie z przepisem art. 81 ust. 2 pkt 1 byli też w pełni uprawnieni do zilustrowania artykułu zdjęciem z charakterystycznym wizerunkiem powódki.
Natomiast reklama na iPadzie miała zapewnić potencjalnego czytelnika, ze na urządzeniu dany numer Newsweeka będzie dostępny w danej jakości obrazu, z zachowaniem kolorystyki, ilustracji zdjęć itp. Przedstawienie idealnego odwzorowania miało upewnić czytelnika, ze będzie mu dostarczone czasopismo, które już zna i czyta.
Oddalenie powództwa
Sąd Okręgowy 21 listopada oddalając w całości powództwo stwierdził, że Elżbiecie Jaworowicz nie należą się przeprosiny ani zadośćuczynienie. Sąd orzekł, że wydawca może posługiwać się okładką, na której są wizerunki osób powszechnie znanych w celu informowania lub promocji swoich wydawnictw. Gdyby odmówić mu takiego prawa, to wszelka promocja prenumeraty, czy też konkretnych numerów byłaby niemożliwa, albo bardzo utrudniona.
Wizerunek powódki, jako wizerunek osoby powszechnie znanej może być rozpowszechniany w celu informowania o działalności publicznej powódki, z możliwością krytyki tej działalności.
Wyrok nie jest prawomocny i podlega zaskarżeniu do Sądu Apelacyjnego.
Sygnatura akt sygn. akt III 1339/10