W Polsce o filantropii niewiele się mówi. Przysłowiowe jest wręcz już określenie, że filantropia w Polsce jest anonimowa. Wynika to z różnych względów. Po pierwsze filantropia uważana jest za sferę prywatną, osobistą wypływającą z zainteresowań, doświadczeń życiowych i nie każdy chce o tym mówić. Po drugie wynika to również z uwarunkowań kulturowych – nie jest w dobrym tonie mówić o tym jak pomaga się innym, gdyż może być postrzegane jako chwalenie się, a tego w naszej kulturze raczej nie wypada robić. Rezultat jest taki, że o filantropii mówi się rzadko i niechętnie. W konsekwencji, pomimo iż jest wiele osób, które robią dużo dobrego dla innych, jest niewiele osób, które chcą o tym mówić.
Z doświadczeń Fundacji dla Polski, która promuje taką działalność wynika, iż osoby, które zgromadziły znaczny majątek, zaczynają myśleć o sukcesji, przekazaniu swojego dorobku młodszym pokoleniom. Niektórzy także poważnie myślą o podzieleniu się swoim sukcesem z tymi, którzy w życiu mieli mniej szczęścia. Motywacje mogą być różne, lecz zawsze odgrywają podstawową rolę w podejmowaniu decyzji o podjęciu działań filantropijnych. Może być to moralne zobowiązanie, atrybut wiary, chęć spłacenia długu wdzięczności ludziom czy miejscowości, upamiętnienie bliskiej osoby, może być to również chęć zaszczepienia innym swoich zamiłowań lub hobby, czy też po prostu radość i satysfakcja z pomagania innym. Świadomość własnych motywacji pomaga filantropom w zrobieniu pierwszego kroku w ich filantropijnej podróży.
Dla osób planujących zaangażowanie filantropijne niezwykle ważne jest właściwe oszacowanie ich zasobów, w tym zarówno środków finansowych i rzeczowych jak i wiedzy, czasu i umiejętności. Przekazując środki finansowe, dary rzeczowe czy nieruchomości osoba musi zadać sobie szereg praktycznych pytań, w tym o wartość majątku, który chce przeznaczyć na działalność filantropijną oraz jego formę - pieniądze, cesje pożytków z kapitału Fundatora, papiery wartościowe, być może chciałby także przekazać część swojego majątku w postaci spadku. Od trafnej oceny potencjału własnych zasobów determinujących skalę zaangażowania filantropijnego zależeć będzie wybór sposobu działania, a więc konkretnych instrumentów filantropijnych, takich jak darowizny, spadek czy fundusz filantropijny. Analiza zasobów pomoże też przyszłemu darczyńcy określić czasowe ramy jego zaangażowania i wybrać ewentualnych partnerów, z którymi będzie realizować swoje projekty społeczne.
Jednocześnie niezwykle istotnym elementem, który przyszły filantrop powinien uwzględnić w swoich planach filantropijnych jest wybór obszaru/obszarów zaangażowania, jak też to, komu będzie pomagał. Ważne jest, żeby wybór dziedziny i odbiorców pomocy był najtrafniejszy z punktu widzenia oceny potrzeb społecznych, zasobów, zainteresowań i doświadczenia życiowego darczyńcy. Kiedy przyszły filantrop właściwie określi powyższe elementy łatwiej będzie mu wybrać najodpowiedniejszy instrument działań filantropijnych, również pod względem podatkowym. Wówczas takie działanie nie tylko będzie efektywne, ale przyniesie mu prawdziwą satysfakcję i zrekompensuje wszystkie jego wysiłki. Trudno dokonać takiej analizy samemu. Zazwyczaj potrzebna jest rada ekspertów, którzy będą w stanie pomóc w określeniu najbardziej palących problemów społecznych, dopasować je do zainteresowań i oczekiwań darczyńcy, wyszukać osoby, instytucje, które potrzebują pomocy, mają też doświadczenie w pomaganiu osobom indywidualnym w prowadzeniu wybranej przez nich działalności filantropijnej. Jedną z organizacji, która może pomóc w przygotowaniu planu działań, jak również wesprzeć w ich realizacji, jest Fundacja dla Polski.
Motywacje, zainteresowania i zasoby – motor działalności filantropijnej
Działalność filantropijna to w rzeczywistości sprawa bardzo osobista, gdyż często dotyka naszych pasji, zainteresowań, doświadczenia życiowego. Fundacja dla Polski, która zajmuje się promocją działalności charytatywnej, zachęca kancelarie prawne do podejmowania takiej aktywności.