Pierwszy na świecie telefon zaufania dla dzieci powstał w 1970 roku w Nowej Zelandii. Już kilka miesięcy później, niezależnie i bez wiedzy o tej inicjatywie, swoje działanie rozpoczął w Warszawie Młodzieżowy Telefon Zaufania. Przez ostatnie 40 lat powstawało wiele lokalnych i ogólnopolskich telefonów zaufania dla dzieci. Niektóre rozwijały się poprzez specjalizację i profesjonalizację oferty pomocowej, inne niestety kończyły swoją działalność. Dziś w Polsce istnieje kilkanaście telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko nieliczne z nich są bezpłatne i ogólnodostępne. 17 maja to święto telefonów zaufania, ale też szansa na promowanie tej formy pomocy wśród dzieci i młodzieży.
Fundacja Dzieci Niczyje, która prowadzi dwie linie pomocowe dla dzieci: 116 111 oraz 800 100 100, już po raz kolejny organizuje konkurs na najciekawsze lokalne obchody tego święta. Uczestniczą w nim szkoły, biblioteki, domy kultury i organizacje pozarządowe. Informacje na temat konkursu znajdują się na stronie www.dzientelefonow.fdn.pl
Codziennie kilkaset młodych osób rozmawia z konsultantami Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Dzielą się tym, co jest dla nich trudne i bolesne, mówią o tym, co ich niepokoi, szukają rozwiązań swoich problemów.
- W rozmowie z dzieckiem ważne jest aby znaleźć coś, co może je wzmocnić. To może być obecność bliskiej osoby lub kontakt ze specjalistą, zauważenie mocnych strony dziecka, rozmowa o jego pasjach i osiągnięciach. Ważne jest wszystko, co pomaga naszym rozmówcom poczuć się lepiej – mówi Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu 116 111 – Zależy nam, aby młode osoby dostrzegały i doceniały swoje możliwości, korzystały z nich i odzyskiwały wiarę we własne siły.
W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie, dzieci i młodzież mogą się zwrócić do Helpline.org.pl, który pomaga m.in. za pośrednictwem linii 800 100 100 i strony internetowej www.helpline.org.pl
- Edukujemy dzieci nie tylko w kwestiach bezpieczeństwa w sieci, ale też staramy się im pokazać, jak wiele mogą zrobić w sytuacji zagrożenia. Pomagamy przezwyciężać bezsilność, która towarzyszy im, kiedy przeżywają trudności – mówi Marta Wojtas, koordynator Helpline.org.pl