Wspomniana ustawa wypełnia jednocześnie luki po trzech wyrokach Trybunału Konstytucyjnego, które zakwestionowały m.in. niedostateczną pieczę samorządów zawodowych nad egzaminami, a także orzekł, jako niezgodne z Konstytucją, bardzo ogólnie zarysowane uprawnienie do zdawania egzaminu zawodowego przez osoby, które pracowały 5 lat na stanowisku związanym ze stosowaniem prawa.
Najważniejsze założenia nowelizacji:
- wspólny test na aplikację adwokacką i radcowską (przygotowany przez jeden zespół, co gwarantuje ten sam poziom trudności),
- skrócenie procedury wpisu na listy aplikantów adwokackich i radcowskich,
- przejrzystość i jednoznaczność zakresu egzaminu na aplikacje poprzez podanie do publicznej wiadomości na 90 dni przed terminem egzaminu przez przewodniczącego zespołu wykazu tytułów aktów prawnych, których znajomość jest wymagana na egzaminie,
- przejrzystość i jednoznaczność zakresu egzaminów zawodowych poprzez podanie do publicznej wiadomości na 90 dni przed terminem egzaminu przez przewodniczącego zespołu wykazu tytułów aktów prawnych, które mogą stanowić podstawę opracowania pytań testowych na część pierwszą egzaminu adwokackiego, radcowskiego i notarialnego,
- możliwość uzupełnienia zgłoszenia o dopuszczeniu do egzaminu na aplikację poprzez dostarczenie zaświadczenia o zdanym egzaminie magisterskim 7 dni przed terminem egzaminu,
- ograniczenie liczby pytań w teście na aplikacje (z 250 do 150),
- obniżenie liczby progu punktowego z obecnych 190 (co stanowiło 76 % odpowiedzi pozytywnych) do 100 (co stanowi 66,66 % odpowiedzi pozytywnych),
- przyjęcie ustawowego terminu rozpoczęcia aplikacji na 1 stycznia każdego roku, co umożliwi przeprowadzanie naboru na te aplikacje we wrześniu i pozwoli uniknąć kolizji z egzaminem magisterskim,
- wprowadzenie nowego katalogu osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminu adwokackiego, radcowskiego i notarialnego bez obowiązku odbycia aplikacji,
- wprowadzenie nowego katalogu osób uprawnionych do wpisu na listę adwokatów i radców bez obowiązku odbycia aplikacji i złożenia egzaminu zawodowego,
- zmiana formuły egzaminu zawodowego - egzamin przeprowadzany będzie wyłącznie w formie pisemnej i będzie składał się z pięciu części - w przypadku egzaminu adwokackiego i radcowskiego lub trzech - w przypadku egzaminu notarialnego. Pierwsza część egzaminu polegać będzie na rozwiązaniu testu składającego się z zestawu 100 pytań zawierających po trzy propozycje odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Pozostałe zaś części w przypadku egzaminu adwokackiego i radcowskiego będą polegały na rozwiązaniu zadań z zakresu prawa karnego, prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa administracyjnego lub w przypadku egzaminu notarialnego będą polegały na opracowaniu dwóch projektów aktów notarialnych oraz sporządzeniu opinii prawnej, które to zadania będą oceniane za pomocą ocen: niedostateczny, dostateczny, dobry, bardzo dobry i celujący,
- wprowadzono nowy tryb odwoławczy w przypadku egzaminu adwokackiego, radcowskiego i notarialnego poprzez utworzenie komisji egzaminacyjnej II stopnia przy Ministrze Sprawiedliwości, której zadaniem będzie rozpatrywanie odwołań od wyników egzaminu adwokackiego, radcowskiego lub notarialnego. Powołanie takiego organu zapewni rzetelne i bezstronne rozpoznanie odwołań od wyników egzaminów zawodowych. Przepisy wprowadzają także możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego od uchwał tej komisji.
Oficjalne źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości