W aktualnym stanie prawnym jednym z warunków, jakie musi spełnić kandydat do służby w Policji, jest niekaralność. Jest ona rozumiana jako niekaralność zarówno za przestępstwa, jak i za wykroczenia. W związku z tym komendanci musieli bardzo często przerywać postępowanie kwalifikacyjne naboru kandydata z powodu ukarania mandatem karnym za wykroczenie. W związku z tymi wątpliwościami nie mogli oni zostać przyjęci do Policji.
Komisja proponuje także uzupełnić ustawę o wymóg rękojmi zachowania tajemnicy. Zakłada, że wynik postępowania kwalifikacyjnego stanowiłyby informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym. Minister spraw wewnętrznych w rozporządzeniu określiłby szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji oraz sposób podawania tych informacji do wiadomości. Proponuje się czasowe zachowanie w mocy dotychczasowego rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego.
Tomasz Krzemieński, wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Policjantów uważa, że warto byłoby zrezygnować z ust. 2 art.25 ustawy o Policji, który jest przepisem anachronicznym, przy dzisiejszym poziomie wykształcenia kandydatów do służby w Policji i praktycznie nie jest stosowany. Ten przepis, umożliwiający przyjęcie do służby w oddziałach prewencji kandydata, który nie ma wykształcenia średniego, a który ma jakoby wykazywać szczególne predyspozycje do służby, trzeba z ustawy usunąć. W opinii NSZZ Policjantów dyskusyjne jest wprowadzenie do rękojmi zachowania tajemnicy, stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, gdyż nie bardzo wiadomo, jak miałoby się tę rękojmię weryfikować.