Sejmowa komisja finansów publicznych zaakceptowała korekty w nadawaniu NIP i PESEL. Niektóre osoby fizyczne, które są płatnikami składek ubezpieczeniowych, będą musiały mieć NIP, choć nie muszą być jednocześnie przedsiębiorcami.
Projekt rządowy w pracach parlamentarnych zmienił się radykalnie. Przyspieszono termin wejścia w życie nowelizacji z 1 stycznia 2012 roku na 1 września tego roku. Ale płatnicy składek ubezpieczeniowych od września 2011 r. będą musieli tak jak dziś posługiwać się NIP w kontaktach z administracją. Te zmianę powinien uchwalić jeszcze Sejm, który zbierze się 18 sierpnia.
Identyfikatorem podatkowym dla podatników nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niezarejestrowanymi jako podatnicy VAT, jest numer PESEL.
Kalendarz nowych rozwiązań wygląda następująco :
- od 1 września 2011 r.
• wprowadzenia jako identyfikatora podatkowego numeru PESEL (w miejsce
numeru NIP) dla podatników będących osobami fizycznymi, którzy nie
prowadzą działalności gospodarczej i nie są zarejestrowani jako podatnicy
podatku od towarów i usług
• natomiast firmy nie muszą czekać na decyzję przyznania NIP, wypisują tylko wniosek
• uruchomienie centralnej rejestracji podatników – poprzez utworzenie
Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP
KEP), w miejsce aktualnej Krajowej Ewidencji Podatników
- od 1 stycznia 2012 r.
• odstąpienia od obowiązku składania zgłoszenia identyfikacyjnego oraz
zgłoszeń aktualizacyjnych w razie zmiany adresu miejsca zamieszkania.
dla podatników – osób fizycznych nie prowadzących działalności
gospodarczej, niezarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług
Projekt rządowy w pracach parlamentarnych zmienił się radykalnie. Przyspieszono termin wejścia w życie nowelizacji z 1 stycznia 2012 roku na 1 września tego roku. Ale płatnicy składek ubezpieczeniowych od września 2011 r. będą musieli tak jak dziś posługiwać się NIP w kontaktach z administracją. Te zmianę powinien uchwalić jeszcze Sejm, który zbierze się 18 sierpnia.
Identyfikatorem podatkowym dla podatników nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niezarejestrowanymi jako podatnicy VAT, jest numer PESEL.
Kalendarz nowych rozwiązań wygląda następująco :
- od 1 września 2011 r.
• wprowadzenia jako identyfikatora podatkowego numeru PESEL (w miejsce
numeru NIP) dla podatników będących osobami fizycznymi, którzy nie
prowadzą działalności gospodarczej i nie są zarejestrowani jako podatnicy
podatku od towarów i usług
• natomiast firmy nie muszą czekać na decyzję przyznania NIP, wypisują tylko wniosek
• uruchomienie centralnej rejestracji podatników – poprzez utworzenie
Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP
KEP), w miejsce aktualnej Krajowej Ewidencji Podatników
- od 1 stycznia 2012 r.
• odstąpienia od obowiązku składania zgłoszenia identyfikacyjnego oraz
zgłoszeń aktualizacyjnych w razie zmiany adresu miejsca zamieszkania.
dla podatników – osób fizycznych nie prowadzących działalności
gospodarczej, niezarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług