Marszałek Sejmu wykonał w ten sposób postanowienie znowelizowanej ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz.U. z 2 stycznia 2018 r. poz.3), który stanowi, że nie wcześniej niż na 120 i nie później niż na 90 dni przed upływem kadencji członków Rady wybranych spośród sędziów obwieszcza on w "Monitorze Polskim" o rozpoczęciu procedury zgłaszania kandydatów na członków Rady. .
- Realnie obliczając, to skład Rady będzie wymieniony najpóźniej za trzy miesiące - potwierdza rzecznik KRS sędzia Waldemar Żurek. Dlatego, że według ustawy mandat członków Krajowej Rady Sądownictwa, wybranych na podstawie przepisów dotychczasowych, "trwa do dnia poprzedzającego rozpoczęcie kadencji nowych członków, nie dłużej jednak niż przez 90 dni od dnia wejścia w życie ustawy."
Zgłaszać kandydatów na członków Rady mogą grupy co najmniej dwóch tysięcy pełnoletnich obywateli RP, którzy mają pełną zdolność do czynności prawnych i korzystają z pełni praw publicznych.
Sędziów mających kandydować do Rady wskazywać będzie mogło co najmniej dwudziestu pięciu sędziów, z wyłączeniem sędziów w stanie spoczynku.
Zgodnie z nową ustawą kandydata na członka Rady zgłasza się marszałkowi Sejmu w terminie 30 dni od dnia opublikowania obwieszczenia. Marszałek Sejmu kandydatury te niezwłocznie przekaże posłom i poda do publicznej wiadomości. Następnie marszałek zwróci się do klubów poselskich o wskazanie spośród zgłoszonych osób, w terminie siedmiu dni, kandydatów na członków KRS.
Każdy klub będzie mógł wskazywać nie więcej niż 9 kandydatów. Odpowiednia komisja sejmowa wybierając spośród osób wskazanych przez kluby ustali listę piętnastu kandydatów na członków Rady, przy czym na liście tej ma znaleźć się co najmniej po jednym kandydacie wskazanym przez każdy klub poselski.
Sejm ma wybrać członków KRS większością 3/5 głosów - głosując na ustaloną przez sejmową komisję listę. W przypadku niemożności wyboru większością 3/5, głosowana będzie ta sama lista, ale o wyborze zdecyduje bezwzględna większość głosów.
Jak stwierdza w opinii przedstawionej na zlecenie Sejmu prof. dr hab. Marcin Matczak, ustawowe przyznanie Sejmowi RP kompetencji do wyboru sędziów-członków KRS jest niezgodne z Konstytucją RP, ponieważ narusza regulację art. 187 ust. 1 pkt 2. - Nowelizacja łamie fundamentalną dla ustroju Rzeczypospolitej Polskiej zasadę podziału i równowagi władz - podkreśla prof. Matczak. - Co więcej - rozwiazania te prowadzą do przerwania konstytucyjnie chronionej kadencji członków KRS i z tego powodu są rażąco sprzeczne z art. 187 ust. 3 Konstytucji RP.
Zdaniem prof. Matczaka ustawa doprowadzi w praktyce do zapewnienia politycznego wpływu większości sejmowej na proces powoływania sędziów-członków KRS, ze względu na praktyczną nierealność wyboru ponadpartyjnego, dokonanego kwalifikowaną większością 3/5 głosów.