Zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na „Modernizację i rozbudowę systemu gospodarki wodno - ściekowej miasta Nowego Sącza z przyległymi terenami gmin sąsiedzkich”. Po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej tego postępowania, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych stwierdził, że Zamawiający naruszył art. 38 ust. 4a pkt 2 oraz art. 12a ust. 2 pkt 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych, poprzez niedopełnienie obowiązku w zakresie zmiany ogłoszenia o zamówieniu oraz zmiany terminu składania i otwarcia ofert. Zamawiający dokonał bowiem zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia odnośnie warunków udziału w postępowaniu (poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania wykonawców) i w powyższym zakresie, mimo że zmiana była istotna, nie zmienił ogłoszenia o zamówieniu oraz nie zmienił terminu składania i otwarcia ofert. Zastrzeżenia zgłoszone przez Zamawiającego zaopiniowała Krajowa Izba Odwoławcza.
Izba przychyliła się do stanowiska zaprezentowanego przez Prezesa UZP. Zgodnie bowiem z art. 12a ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, jeżeli zmiana treści ogłoszenia jest istotna, w szczególności dotyczy określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, zamawiający przedłuża termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub termin składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian we wnioskach lub ofertach. Co ważne, w postępowaniach, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, termin składania ofert nie może być krótszy niż 22 dni od dnia przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich - w trybie przetargu nieograniczonego. Zgodnie natomiast z art. 38 ust. 4a pkt 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych, jeżeli w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego zmiana treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje Urzędowi Oficjalnych Wspólnot Europejskich ogłoszenie dodatkowych informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania, drogą elektroniczną zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Izba podkreśliła, że zamawiający zaniechał przekazania Urzędowi Oficjalnych Wspólnot Europejskich ogłoszenia dodatkowych informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania, a także mimo, iż zmiany miały charakter istotny, nie przedłużył terminu składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach, czym naruszył art. 38 ust. 4a pkt 2 oraz art. 12a ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
(KIO/KU 47/10)
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line