15 lipca 2010 r. resort Finansów przekazał do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych projekt nowego rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Do najważniejszej zmiany w stosunku do obecnego stanu prawnego realizowanego przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz. U. Nr 89, poz. 846) należy wprowadzenie obowiązku składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej. Forma pisemna ma być zachowana jedynie do przypadków jednostkowych, możliwych do stosowania wyłącznie za zgodą organu celnego. Zdaniem resortu finansów elektroniczna forma składania zgłoszeń skróci czas obsługi tych zgłoszeń, co przełoży się na bardziej efektywne działanie administracji celnej oraz szybszą obsługę podmiotów. Ponadto dla osób zobowiązanych do dokonywania zgłoszeń INTRASTAT dokonywanie zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej będzie stanowiło znacznie dogodniejszą i efektywniejszą – także z przyczyn finansowych - formę dokonywania zgłoszenia. Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów opublikowany został bezpłatny program do generowania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej, umożliwiający sporządzenie zgłoszenia oraz przesłanie go organom celnym za pomocą serwisu CELINA WebCel. Również na stronie internetowej Ministerstwa Finansów zostanie opublikowana instrukcja, w której zostaną szczegółowo wyjaśnione zasady postępowania przy przesyłaniu zgłoszenia za pomocą systemu teleinformatycznego.
Inną ważną zmianą jest wskazanie Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, jako organu celnego właściwego w sprawach dotyczących zgłoszeń INTRASTAT. Zmiana właściwości miejscowej przyczynić się ma, zdaniem ministerstwa, do ujednolicenia zasad prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących zgłoszeń INTRASTAT, a w konsekwencji na polepszenie jakości obsługi tych zgłoszeń oraz postępowań prowadzonych w sprawach tych zgłoszeń. Zapewnienie jednolitości zasad oraz wysoka specjalizacja osób obsługujących te zgłoszenia przyczyni się z kolei do poprawy jakości danych statystycznych zbieranych za pomocą zgłoszeń INTRASTAT.
Resort finansów przy okazji planuje także zrezygnować z Instrukcji wypełniania formularza – deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT, który stanowi załącznik do rozporządzenia. Ma zatem zostać opracowana nowa instrukcja, która nie będzie stanowiła załącznika do rozporządzenia, lecz będzie opublikowana na stronach internetowych Ministerstwa Finansów oraz izb celnych.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line