Helsińska Fundacja Praw Człowieka argumentuje jednak, iż wyrok ten dotąd nie został prawidłowo przez Polskę wykonany. Chodzi tu o brak jakichkolwiek działań ze strony rządu polskiego o charakterze powszechnie obowiązującym i ogólnym, implementujących rozstrzygnięcie Trybunału do korpusu prawa polskiego. Zdaniem HFPC koniecznym jest wprowadzenie zmian legislacyjnych, które pozwolą sądom polskim na zasądzanie odszkodowań na rzecz właścicieli nieruchomości znajdujących się w sytuacji analogicznej do sytuacji państwa Potomskich, to jest wówczas, gdy nie mogą oni w pełni korzystać ze swej nieruchomości ze względu na wpisanie jej do rejestru zabytków.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - jak wynika z odpowiedzi udzielonej w 2012 r. na interpelację poselską w sprawie potrzeby nowelizacji ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wniesionej po wydaniu wyroku w sprawie Potomskich - takiej potrzeby jednak nie dostrzega.
Zgodnie z art. 46 Konwencji o prawach człowieka państwa-strony Konwencji zobowiązują się do przestrzegania ostatecznych wyroków Trybunału. W świetle spójnej linii orzeczniczej Trybunału artykuł ten nakłada na władze państwowe nie tylko obowiązek wypłaty zadośćuczynienia indywidualnym skarżącym i naprawy naruszenia w ich konkretnej sprawie, lecz może także wymagać przyjmowania środków o charakterze ogólnym i powszechnym. Chodzi tu po prostu o dokonanie takich zmian legislacyjnych (zwłaszcza w przypadku stwierdzenia przez Trybunał systemowych naruszeń praw podstawowych), które wyeliminują sytuację naruszenia prawa podstawowego z całego systemu prawnego pozwanego Państwa. Zdaniem HFPC sytuacja taka powstała właśnie w odniesieniu do praw własności osób, których nieruchomości zostały wpisane do rejestru zabytków, i które napotykają trudności z dochodzeniem odszkodowania za ograniczenie możliwości korzystania ze swego mienia.
Źródło: www.hfhrpol.waw.pl,