Uproszczony wyzerunek działalności filantropijnej potwierdza także badanie przeprowadzone w 2010 roku przez Fundację dla Polski, z którego wynika, iż ponad połowa z Polaków myli filantropię z charytatywnością i 1 proc. podatku przekazywanego na organizacje pożytku publicznego.
W odróżnieniu od działalności charytatywnej, powodowanej najczęściej impulsem, zwykle jednorazowej i bez zobowiązań do systematycznego pomagania, działalność filantropijną charakteryzuje przemyślane i planowe działanie na rzecz rozwiązania konkretnych problemów społecznych. Do prowadzenia działalności filantropijnej należy się przygotować w taki sam sposób jak do każdego przedsięwzięcia biznesowego – czyli określić co chcemy zrobić, w jakim celu, dla kogo, z kim, jaki efekt chcemy osiągnąć i skąd będziemy wiedzieć, że rzeczywiście udało się nam odnieść sukces. Takie podejście do pomagania innym nie jest jeszcze w Polsce rozpowszechnione.
Na świecie coraz więcej osób angażuje się w działania filantropijne. Są wśród nich potentaci finansowi, ale również osoby o średnich dochodach. Zmienia się także ich podejście do filantropii. Współcześni filantropi zwracają uwagę na to, aby ich pomoc przynosiła konkretne i mierzalne rezultaty. Chcą mieć pewność, że ich pieniądze są wykorzystywane efektywnie i zgodnie z przeznaczeniem. Nowoczesna filantropia powinna powodować istotną społeczną zmianę, a jednocześnie być dopasowana do oczekiwań, aspiracji i zainteresowań darczyńców. Bowiem tylko wówczas ma szansę przynieść im prawdziwą radość i satysfakcję.
Prowadzenie działalności filantropijnej nie jest sprawą prostą, gdyż wymaga zarówno wiedzy o tym, kto potrzebuje naszej pomocy, jakie problemy społeczne stanowią rzeczywiste wyzwanie, jak również i doświadczenia w efektywnym prowadzeniu działalności na rzecz innych, docieraniu do osób, które rzeczywiście potrzebują pomocy. Stąd też współcześni filantropi coraz częściej szukają pomocy ekspertów, którzy pomogą im wykorzystać własne zasoby (wiedzę, umiejętności i środki finansowe), aby jak najpełniej osiągnąć wyznaczone przez siebie cele społeczne. W Europie i na świecie, gdzie filantropia indywidualna staje się coraz bardziej popularna, coraz więcej instytucji, których klientami są potencjalni filantropi, takich jak departamenty bankowości prywatnej, firmy konsultingowe oraz kancelarie prawne i podatkowe w swoim portfelu usług ma również doradztwo filantropijne. Zdają sobie bowiem sprawę, iż klienci wybierają te instytucje, które będą w stanie kompleksowo przyjrzeć się ich potrzebom, odpowiedzieć na ich oczekiwania. W Polsce instytucje te stoją jeszcze przed wyzwaniem, ale i przed szansą rozszerzenia zakresu swoich usług o działania związane ze wspieraniem klientów w prowadzeniu własnej działalności filantropijnej.
Wśród instytucji upowszechniających ideę filantropii indywidualnej w Polsce ważną rolę mogą pełnić kancelarie prawne. Zwiększenie kompetencji i wiedzy radców prawnych na temat istniejących na rynku narzędzi filantropijnych oraz zmieniających się przepisów prawnych regulujących działalność filantropijną pozwoli na jeszcze lepsze dostosowanie usług do potrzeb klientów zainteresowanych rozpoczęciem i prowadzeniem własnej działalności filantropijnej.