Autor pisze, że przyjęcie oraz stosowanie w praktyce zasad odpowiedzialności majątkowej urzędników za szkody wyrządzone z winy nieumyślnej określonej postanowieniami kodeksu pracy stanowi wystarczającą odpowiedzialność pracownikaurzędnika, jeśli jest ona konsekwentnie egzekwowana przez podmiot prawa publicznego, zwłaszcza że tego urzędnika spotykają także inne rodzaje odpowiedzialności prawnej, np. karna czy dyscyplinarna, a nakładanie w drodze ustawy dodatkowej odpowiedzialności prawnej za jeden czyn na daną osobę może kolidować z zasadami współżycia społecznego.
Wprowadzenie natomiast pełnej odpowiedzialności odszkodowawczej urzędników za szkody wyrządzone nieumyślnie – w obecnym systemie prawa – jest nieuzasadnione,
gdyż koliduje wyraźnie z postanowieniami kodeksu pracy. Skoro pracodawca zatrudnia urzędnika-pracownika, to powinien być zobowiązany do odpowiedzialności materialnej za jego zachowanie, gdyż jest niemożliwe i nierealne przerzucanie odpowiedzialności za szkodę na podwładnego pracodawcy. Pełna odpowiedzialność odszkodowawcza urzędnika jest uzasadniona tylko w przypadkach umyślnego wyrządzenia szkody, która również obecnie posiada dostateczne uregulowanie ustawowe w kodeksie pracy.
Ryszard Szarek jest radcą prawnym w Urzędzie Miasta i Gminy Góra Kalwaria
Artykuł ukazał się w miesięczniku "Samorząd Terytorialny" nr 3/2010