I tak proponowane zmiany ustawy o ochronie przeciwpożarowej i o Państwowej Straży Pożarnej nie tyle ułatwiają wykonywanie zawodów związanych z ochroną przeciwpożarową, co zmieniają zakres osób uprawnionych do wypełniania określonych zadań. Rozbudowują regulację na poziomie ustawy i zmieniają treść upoważnienia do ustanawiania przepisów w aktach wykonawczych.
Działalność kulturalna
Natomiast zmiany w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej mają na celu przede wszystkim usprawnienie zarządzania instytucjami kultury, unormowanie niektórych kwestii związanych z gospodarką finansową instytucji kultury oraz uporządkowanie spraw o charakterze kadrowym i decentralizację niektórych uprawnień. To, że zmiany te nie mają charakteru deregulacyjnego wynika z samego uzasadnienia projektu opiniowanej ustawy, gdzie wskazano, że zmiany wprowadzane w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowią dopełnienie działań deregulacyjnych z tego zakresu, podjętych wcześniej - podkreśla Rada Legislacyjna.
To nie deregulacja
Z kolei zmiana ustawy o muzeach, polegająca na dodaniu nowego rozdziału – „Ochrona prawna rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej” oraz związana z tym zmiana ustawy z o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, nie dereguluje wykonywania zawodu. Tworzy natomiast instytucję prawną umożliwiającą tzw. zabezpieczenie przed konfiskatą wwiezionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej eksponatów wystawowych pochodzących z innych państw oraz wprowadzenie takich zmian w obowiązującej obecnie instytucji poręczenia wypłaty odszkodowania za zniszczone, uszkodzone lub skradzione eksponaty wystawowe.
Zmiany w art. 30 ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym nie deregulują wykonywania zawodu rusznikarza.
Zniesienie zawodu maklera
Najważniejszą zmianą w ustawie z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych jest zniesienie zawodu maklera giełd towarowych. Celowi temu służy uchylenie rozdziału 6 ustawy o giełdach towarowych, w którym reguluje się obecnie m. in. warunki dostępu do tego zawodu. Zdecydowana większość pozostałych zmian ma charakter redakcyjny i dostosowawczy.
W miejsce maklerów giełdowych, tworzących obecnie wyodrębnioną grupę zawodową, projektodawca proponuje dopuszczenie do wykonywania czynności maklerskich osób spełniających określone warunki kwalifikacyjne. Są one, co do zasady, zbieżne z warunkami wymaganymi do tej pory od maklerów giełdowych, z wyjątkiem wymogu zdania egzaminu i wpisu do rejestru. Dodatkowo jednak od osób tych wymagana jest rękojmia należytego wykonywania obowiązków, w tym odpowiednia wiedza, kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie. Okoliczności te będą podlegać podwójnej weryfikacji – bezpośredniej przez towarowy dom maklerski, który w tym celu zobowiązany jest wprowadzić i stosować autonomiczne regulacje wewnętrzne i na ich podstawie potwierdzać weryfikację oraz pośredniej – przez Komisję Nadzoru Finansowego w toku postepowania o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej. W konsekwencji warunkiem uzyskania zezwolenia na prowadzenie i działalność towarowego domu maklerskiego jest zatrudnianie do wykonywania czynności polegających na doradztwie w zakresie obrotu giełdowego, zarządzaniu cudzym pakietem praw majątkowych na zlecenie, kontrolowaniu aktywów klientów oraz kontaktach z klientami w zakresie działalności tych instytucji, co najmniej dwóch osób, spełniających ogólnie wskazane w ustawie warunki kwalifikacyjne. Odnotować ponadto należy, że wskazanym zmianom towarzyszy także propozycja regulacji o charakterze przejściowym.
Wskazana propozycja zniesienia zawodu maklera giełd towarowych jako zawodu regulowanego zasługuje – zdaniem Rady Legislacyjnej – na pozytywną ocenę.