Spotkanie w dniu 17 września b.r., w gmachu KPRM, poświęcone było przedstawieniu nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
O działaniach Rządu na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa na polskich stadionach rozmawiali z dziennikarzami Wicepremier, Minister Spraw Wewnętrznych - Pan Grzegorz Schetyna, Minister Sprawiedliwości - Pan Zbigniew Ćwiąkalski, Minister Sportu i Turystyki - Pan Mirosław Drzewiecki oraz Komendant Główny Policji - generalny inspektor Andrzej Matejuk.

- To nowatorska ustawa, projekt nad którym pracowaliśmy wspólnie przez wiele miesięcy i skuteczna realizacja jednej z pierwszych obietnic nowego rządu. - powiedział m.in. Grzegorz Schetyna. - Ustawa była przygotowywana od podstaw na podstawie najnowocześniejszych rozwiązań europejskich, m.in. wzorowana na brytyjskich aktach prawnych. Jesteśmy zdeterminowani i zrobimy wszystko żeby zapewnić obywatelom bezpieczeństwo w trakcie wydarzeń sportowych, przede wszystkim spotkań piłkarskich. Przywrócimy piłkę nożną normalnym ludziom.
Zdaniem Ministra Schetyny ustawa rozpoczyna pewien proces i wprowadza szereg nowych rozwiązań m.in. penalizację zachowań zagrażających bezpieczeństwu w trakcie imprezy sportowej. Naruszania przepisów ustawy będą uważane za wykroczenia lub przestępstwa.
Szef MSWiA przypomniał, że dwa tygodniu temu Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski obiecał wprowadzenie ustawy pod obrady Sejmu. Nowa ustawa trafi do parlamentu już w przyszłym tygodniu.
Wicepremier zaprezentował główne założenia i cele ustawy, w tym walkę z anonimowością przestępców stadionowych oraz wprowadzenie skutecznego zakazu stadionowego. - Ustawa jest wzorowana m.in. na rozwiązaniach brytyjskich, nawiązuje do skutecznych działań Margaret Thatcher i jej walki z bandytyzmem stadionowym. Wierzymy, że w Polsce też może się udać, a na mecze piłki nożnej będą przychodziły rodziny z dziećmi.
Ustawa wprowadza obowiązkową identyfikację kibiców, skutecznie eliminuje anonimowość, zostaje wprowadzony stadionowy, który może obowiązywać od 2 do 6 lat oraz zakaz klubowy. Zakaz stadionowy zostanie rozszerzony nawet na mecze reprezentacji wszystko po to by Euro 2012 było wolne od chuligańskich wybryków.
Osoba objęta zakazem stadionowym będzie musiała stawiać się na wskazanym przez sąd komisariacie i przebywać tam przez dwie godziny.
Minister Grzegorz Schetyna zapewnił o dobrej współpracy między resortami, w trakcie prac nad ustawą oraz stwierdził, że powodzenie wysiłków Rządu, zależy w dużej mierze od zaangażowania ze strony klubów sportowych i samorządów.
- Działając wspólnie wyrzucimy bandytyzm i agresję ze stadionów. Stwierdził szef MSWiA.

Minister Sprawiedliwości, Zbigniew Ćwiąkalski, podkreślił współdziałanie wielu ministerstw i instytucji, zapewnił, że ustawa spełnia oczekiwania wymiaru sprawiedliwości, wprowadzając m.in. rygorystyczne i surowe kary za wykroczenia i przestępstwa. Karane będą m.in. wtargnięcie na płytę boiska, ukrywanie własnej tożsamości uniemożliwiające identyfikację, wnoszenie alkoholu na mecze podwyższonego ryzyka, wnoszenie petard, prowokowanie do agresywnego zachowania i wiele innych "niebezpiecznych" zachowań.
Rewolucyjne propozycje dotyczą m.in. kar za przebywanie w miejscach niedozwolonych, w tym za wtargnięcie na płytę boiska. Odkąd na brytyjskich stadionach za przerwanie meczu zaczęły grozić bardzo wysokie grzywny, w krótkim czasie niepotrzebne okazały się metalowe ogrodzenia i tłumy służb porządkowych. Czy tak będzie w Polsce? Autorzy ustawy są dobrej myśli. Zgodnie z zapisem art. 61 ust 1. ustawy, kto w czasie trwania masowej imprezy sportowej wdziera się na teren, na którym rozgrywane są zawody sportowe, albo wbrew żądaniu osoby uprawnionej miejsca takiego nie opuszcza, podlega grzywnie nie mniejszej niż 180 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
- Stosowane środki będą zdecydowane, a każdy kibic identyfikowany. Zapewnił m.in. Zbigniew Ćwiąkalski informując m.in. o działaniach, które zapewnią większą efektywność postępowania wobec osób naruszających prawo, w tym modyfikację funkcjonowania tzw. sądów 24 godzinnych.
- Policja od dawna czekała na taką ustawę - powiedział m.in. gen. Andrzej Matejuk - Nowe przepisy ułatwią Policji skuteczne działanie. Ustawa określa warunki bezpieczeństwa m.in. przy organizacji spotkań piłki nożnej, precyzyjnie definiując obowiązki organizatorów imprez sportowych.

Zadowolenie z projektu ustawy wyraził też Minister Sportu i Turystyki - Mirosław Drzewiecki. Szef resortu nawiązał do obowiązków Polski przed organizacją Euro 2012. - Czekaliśmy na ustawą, która złamie anonimowość stadionowych przestępów i zapewni możliwości egzekwowania prawa. Polskie stadiony będą bezpieczne - zapewnił Minister Drzewiecki.
Celem nowych regulacji jest zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas imprez masowych, a w szczególności meczów piłki nożnej.

W lutym 2008 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji odbyła się debata poświęcona ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. Inicjatywa ta miała na celu wypracowanie założeń do projektu nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych lub ewentualnej ustawy dotyczącej wyłącznie bezpieczeństwa meczów piłki nożnej poprzez identyfikację obszarów wymagających regulacji.
Do udziału w debacie resort MSWiA zaprosił reprezentantów instytucji odpowiedzialnych za poszczególne obszary związane z bezpieczeństwem imprez masowych oraz wykonujących zadania mające wpływ na ich bezpieczeństwo (m.in. Ministerstwo Sportu i Turystyki, Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Polski Związek Piłki Nożnej, Ekstraklasę S.A.).
W ramach debaty odbywały się regularne spotkania ekspertów, podczas których dyskutowane były kwestie dotyczące obszarów wymagających zmian lub wprowadzenia nowych przepisów. Zostały również poddane analizie przepisy i procedury przyjęte w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych w innych państwach. W oparciu o dyskusję w toku debaty Policja przygotowała projekt nowej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

W ramach konsultacji społecznych projekt skierowano do:

  • Polskiego Związku Piłki Nożnej;
  • Polskiego Związku Hokeja na Lodzie;
  • Polskiego Związku Motorowego;
  • Ekstraklasy S.A - jako organizatora rozgrywek.
W toku tych uzgodnień uwagi do projektu zgłosiła Ekstraklasa SA, Polski Związek Hokeja na Lodzie oraz Polski Związek Piłki Nożnej. Uwagi te były przedmiotem dogłębnej analizy. Bezpieczeństwo imprez masowych, a w szczególności meczów piłki nożnej jako obszar działania wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny, wymaga szczególnego zaangażowania rozwiązań systemowych, umożliwiających sprawne i skuteczne działania oraz egzekwowanie prawa. Wspomniana problematyka została uregulowana w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, która była już wielokrotnie nowelizowana. W obecnym kształcie, po nowelizacji z dnia 6 lipca 2007 r., przepisy ww. ustawy utraciły wewnętrzną spójność, nie przystając do innych uregulowań i uniemożliwiając skuteczne stosowanie prawa wobec narastającego zjawiska chuligaństwa stadionowego. Zgodnie z przyjętymi założeniami, projekt zawiera propozycje systemowych rozwiązań w obszarze działań wszystkich podmiotów zajmujących się organizacją, realizacją oraz zabezpieczeniem imprez masowych.

Tekst projektu został usystematyzowany i podzielony na osiem rozdziałów.

  1. Rozdział 1

    W rozdziale pierwszym wskazano płaszczyzny obowiązywania ustawy oraz precyzyjnie zdefiniowano najistotniejsze pojęcia, zawierając także te, które dotychczas pozostawały w sferze przepisów prawa europejskiego i terminologii organizacji i związków sportowych.
    Art. 3 zawiera pojęcia słownikowe ustawy, zarówno te, dotychczas stosowane, jak i nowe, w tym mecz piłki nożnej - precyzujące ten szczególny rodzaj imprezy masowej i wprowadzające obniżone wartości liczbowe osób mogących uczestniczyć w imprezie. Propozycja takieg zapisu wynika przede wszystkim ze złego stanu infrastruktury stadionowej w Polsce, a także z dogłębnej analizy ryzyka, wskazującej na konieczność wprowadzenia szczególnych warunków dla rozgrywek w tej dyscyplinie.
    Doprecyzowano definicję liczby miejsc udostępnionych dla publiczności przez organizatora imprezy masowej oraz uzupełniono definicję terenu imprezy masowej o liczbowy przelicznik określający wymagalną powierzchnię dla jednej osoby - 0,5 m2 - jako brakujący element w dotychczasowych uregulowaniach, a niezwykle ważny ze względów bezpieczeństwa. Jak już wcześniej wspomniano, w projekcie wprowadzono nowe pojęcia: "zorganizowany przejazd" osób uczestniczących w imprezie masowej - dookreślając kompetencje i odpowiedzialność w tym zakresie, na nowo zdefiniowano "służby porządkowe organizatora" imprezy masowej wskazując jednocześnie na oddzielną formację - "służby informacyjne organizatora" imprezy masowej. W projekcie zdefiniowano również pojęcie "imprezy masowej podwyższonego ryzyka", przez którą należy rozumieć imprezę masową, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. W projekcie przewidziano również dwa rozwiązania o charakterze porządkowym - tak zwany zakaz klubowy - czyli kara porządkowa wymierzana przez organizatora meczu piłki nożnej polegająca na zakazie uczestniczenia w imprezach masowych, a także zakaz zagraniczny uniemożliwiający uczestnictwo w imprezach masowych, który będzie nakładany przez uprawnione do tego podmioty innych państw.
    Na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja definicji regulaminu obiektu i regulaminu imprezy masowej, dająca szerokie uprawnienia organizatorowi imprezy masowej, pozwalająca na skuteczne egzekwowanie prawa oraz utrzymanie bezpieczeństwa i porządku w miejscu i czasie trwania imprezy masowej. Dodatkowo, wymagania stawiane kierownikowi do spraw bezpieczeństwa, w postaci konieczności legitymowania się przez niego licencją drugiego stopnia pracownika ochrony fizycznej (nie technicznej) - w przypadku imprezy zakwalifikowanej jako impreza masowa podwyższonego ryzyka, gwarantują profesjonalizm działań organizatora imprezy masowej.

     

  2. Rozdział 2

    W rozdziale drugim zostały umieszczone zagadnienia dotyczące ogólnych warunków bezpieczeństwa imprezy masowej. W art. 7 proponuje się przyjęcie nowych, zliberalizowanych, przeliczników dotyczących liczby członków służb porządkowych organizatora imprezy i służb informacyjnych organizatora imprezy masowej. W odróżnieniu od dotychczas obowiązujących rozwiązań, do zabezpieczenia imprezy masowej, niebędącej imprezą masową podwyższonego ryzyka, wymagane jest, aby jedynie dwóch na dziesięciu członków służb organizatora imprezy masowej było licencjonowanymi pracownikami ochrony fizycznej. Analogicznie w przypadku imprezy masowej będącej imprezą masową podwyższonego ryzyka jedynie połowa pracowników służb organizatora musi legitymować się licencją pracownika ochrony fizycznej. Przyjęte rozwiązanie jest spełnieniem postulatów zarówno organizatorów imprez masowych, przedstawicieli klubów piłkarskich, a także agencji ochrony, którzy dotychczas, ze względu na braki kadrowe, nie byli w stanie sprostać ustawowym wymogom, częstokroć stosując proceder "pożyczania" pracowników. Obniżeniu ulegną, często niepotrzebnie zawyżane, koszty związane z zabezpieczeniem imprezy masowej.
    Równocześnie organizator imprezy masowej, który zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, niespełniający tych wymogów, będzie ponosił odpowiedzialność karną, a tym samym należy mieć pewność, że poziom bezpieczeństwa imprez masowych nie ulegnie obniżeniu.

     

  3. Rozdział 3

    Kolejny rozdział projektu zatytułowany "Tryb wydawania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej", w odróżnieniu od dotychczas przyjętych rozwiązań cechuje się kilkoma rozwiązaniami, upraszczającymi pracę organu wydającego zgodę na przeprowadzenie imprezy masowej, poprzez wprowadzenie fakultatywności obowiązku dostarczania wymaganych dotąd obligatoryjnie dokumentów. Konsekwencją wspomnianego uproszczenia jest także propozycja zmniejszenia liczby dokumentów przedkładanych przez organizatora imprezy, przy jednoczesnym zachowaniu gwarancji właściwej oceny stanu bezpieczeństwa planowanej imprezy. Elementem nowym, którego wprowadzenie było postulowane przez jednostki samorządowe, jest dopuszczenie, w ściśle określonych warunkach, do sprzedaży alkoholu na imprezach masowych. Jednocześnie w projektowanym art. 9 zostało zawarte upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania aktu wykonawczego określającego warunki sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych podczas masowych imprez sportowych. Dodatkowo w projekcie rozszerzono uprawnienia służb porządkowych organizatora o możliwość stosowania miotaczy gazu oraz kajdanek - art. 12 ust. 1 pkt 5 - w dalszej części projektu wprowadzono zapisy dające ochronę prawną członkom służb porządkowej i informacyjnej organizatora. Z uwagi na niestosowanie praktyki odpłatnego działania Policji w zabezpieczaniu imprez masowych, zaproponowano usunięcie przepisów dających takie możliwości. Przepisy projektowanego art. 13, wprowadzające ewidencję wydawanych przez organizatora imprezy masowej identyfikatorów, mają na celu ułatwienie Policji, prokuraturze i sądom, postępowania w przypadku konieczności szybkiej, pełnej identyfikacji każdego z pracowników służb: porządkowej i informacyjnej organizatora imprezy masowej.

     

  4. Rozdział 4

    Całkowicie nowe rozwiązania zaproponowano w rozdziale czwartym, poświęconym warunkom bezpieczeństwa meczu piłki nożnej. Dotychczasowe doświadczenia polskiej Policji wskazują, że ten rodzaj współzawodnictwa sportowego wymaga szczególnej uwagi i wyjątkowej dbałości nie tylko na etapie tworzenia przepisów prawa, ale także ich stosowania. W rozdziale tym zawarto przepisy umożliwiające między innymi:

    • pełną identyfikację wszystkich uczestników, a dodatkowo wskazano, że obiekty wykorzystywane do prowadzenia rozgrywek w ramach ligi zawodowej powinny być wyposażone w elektroniczny system identyfikacji osób, pozwalający na wszechstronne i w pełni elektroniczne kontrolowanie publiczności na stadionie;
    • stosowanie zakazu klubowego, który pozwoli organizatorom meczów piłki nożnej na eliminację z terenu imprezy potencjalnych "przestępców stadionowych";
    • sposób dystrybucji biletów wstępu na imprezę masową, kompatybilny z obowiązkiem pełnej identyfikacji uczestników meczów piłki nożnej;
    • organizację przejazdów kibiców meczu piłki nożnej przez klub lub inny podmiot działający w jego imieniu;
    • określenie warunków bezpieczeństwa dla budowanych, przebudowywanych i remontowanych stadionów.
    Jednocześnie wprowadzono wymóg udostępniania dla publiczności meczów piłkarskich jedynie miejsc siedzących.

     

  5. Rozdział 5

    W rozdziale piątym zawarto przepisy dotyczące odpowiedzialności za szkody i koszty związane z zabezpieczeniem imprezy masowej. Zakłada się, że za rzeczywiste szkody, które poniosła Policja, Żandarmeria Wojskowa, straże miejskie (gminne), Państwowa Straż Pożarna oraz służba zdrowia w związku z działaniami w miejscu i czasie imprezy, odpowiada organizator imprezy masowej. Ponadto wskazano właściwe podmioty, do kompetencji których należy określenie szczegółowego zakresu ubezpieczenia organizatora imprezy masowej, terminu powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalnej sumy gwarancyjnej.

     

  6. Rozdział 6

    Rozdział szósty, poświęcony gromadzeniu i przetwarzaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych, wykorzystuje rozwiązania przeniesione z obowiązującej ustawy, z korektami pozwalającymi na pełne wykonywanie zadań i uprawnień przez Komendanta Głównego Policji. Po przyjęciu zaproponowanych rozwiązań będzie możliwe gromadzenie przez Komendanta Głównego Policji informacji o wszystkich imprezach masowych, a nie jedynie o masowych imprezach sportowych. Obecnie obowiązująca ustawa nacechowana jest ułomnością w postaci zapisu nakazującego udzielanie przez Komendanta Głównego Policji informacji na temat imprez masowych inne niż sportowe, nie dając mu możliwości gromadzenia takich informacji. Ponadto uzupełniono zapisy zawierające katalogi podmiotów uprawnionych i podmiotów zobowiązanych do udzielania i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych o "podmioty zarządzające rozgrywkami", wskazując jednocześnie zakres tych informacji.

     

  7. Rozdział 7

    W rozdziale siódmym - przepisy karne, dokonano penalizacji zachowań uczestników, ale także osób odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa imprez masowych. W projekcie proponuje się wyższe niż obecnie sankcje za czyny zabronione, popełnione w związku z imprezami masowymi, w szczególności meczami piłki nożnej. Należy podkreślić, że propozycje te mają charakter wychowawczy i konstruowane były z ideą prewencyjnych działań organów wymiaru sprawiedliwości, gwarantujących wykluczenie ze środowiska kibiców osób, których głównym celem jest stadionowe awanturnictwo i agresja.
    Zaproponowane vacatio legis wynosi 6 miesięcy od dnia publikacji ustawy.

Oficjalne źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji