Projekt rozporządzenia określa wymagania formalne odwołania, sposób wnoszenia odwołania w formie elektronicznej, a także postępowanie z wniesionym odwołaniem i kwestię wydawania orzeczeń. Odwołanie w nowej postaci będzie wnoszone bezpośrednio do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, a nie jak dotychczas do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Prezes KIO będzie zatem wykonywał zarezerwowane do tej pory dla Prezesa UZP czynności związane z badaniem prawidłowości uiszczenia wpisu od odwołania, co łączy się ze zniesieniem kontroli sądowowoadministracyjnej decyzji podejmowanych w tym zakresie i poddaniem ich kontroli sądu okręgowego. Nowym rozwiązaniem, które ma na celu przyspieszenie postępowań odwoławczych będzie możliwość wniesienia odwołania w formie elektronicznej. Odwołanie wraz z załącznikami wnoszone drogą elektroniczną będzie przekazywane do Prezesa KIO za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej udostępnionej na stronie internetowej UZP. Odwołanie wnoszone drogą elektroniczną musi być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (podpisem kwalifikowanym).
Projekt przewiduje również, że przepisy dotyczące rozprawy będą stosowane odpowiednio do posiedzeń, w których dopuszcza się udział stron, świadków lub biegłych. Jak wynika z uzasadnienia opisywanego projektu, przyjęcie zasady jednoosobowego rozpoznawania odwołań w pierwszej kolejności na posiedzeniu niejawnym spowodowało potrzebę usystematyzowania w rozporządzeniu zakresu czynności dokonywanych przez skład orzekający Izby na tego rodzaju posiedzeniu, jako niezbędnych czynności formalnoprawnych i sprawdzających.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian, jakie zaszły w zakresie zasad wnoszenia środków ochrony prawnej, wprowadzonych przez ustawę z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778). Z dniem wejścia w życie opisywanego rozporządzenia straci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 2007 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 187, poz. 1327).
Projekt przewiduje również, że przepisy dotyczące rozprawy będą stosowane odpowiednio do posiedzeń, w których dopuszcza się udział stron, świadków lub biegłych. Jak wynika z uzasadnienia opisywanego projektu, przyjęcie zasady jednoosobowego rozpoznawania odwołań w pierwszej kolejności na posiedzeniu niejawnym spowodowało potrzebę usystematyzowania w rozporządzeniu zakresu czynności dokonywanych przez skład orzekający Izby na tego rodzaju posiedzeniu, jako niezbędnych czynności formalnoprawnych i sprawdzających.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian, jakie zaszły w zakresie zasad wnoszenia środków ochrony prawnej, wprowadzonych przez ustawę z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 223, poz. 1778). Z dniem wejścia w życie opisywanego rozporządzenia straci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 2007 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. Nr 187, poz. 1327).
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line