Autorzy opinii BCC przypominają, że projekt ustawy z 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych jest pierwszą ze zmian legislacyjnych zapowiedzianych w Planie Rozwoju i Konsolidacji Finansów Publicznych na lata 2010-2011, przedstawionym przez premiera Donalda Tuska w styczniu br. Zgodnie z tym planem założenia do odpowiednich zmian legislacyjnych miały być przyjęte przez Radę Ministrów do końca I półrocza 2010 r. Teraz te zmiany mają być zaproponowane jako tzw. ustawy okołobudżetowe w najbliższych miesiącach.
Proponowana nowelizacja wprowadza regułę wydatkową, której zamierzonym celem jest ograniczenie wzrostu wydatków elastycznych, tj. niewynikających z istniejących ustaw oraz wydatków sztywnych wynikających z nowych ustaw. Reguła ta będzie miała zastosowanie do czasu uchylenia procedury nadmiernego deficytu, kiedy to zostanie zastąpiona przez wydatkową regułę stabilizującą, zapewniającą utrzymanie strukturalnego deficytu finansów publicznych na poziomie średniookresowego celu budżetowego, który dla Polski ma wynosić 1 proc. PKB. (...)
Wprowadzenie reguły wydatkowej nie budzi naszych zastrzeżeń - piszą autorzy opinii. Jednak praktyczne znaczenie tego rozwiązania dla istotnego zmniejszenia ujemnego wyniku sektora finansów publicznych w relacji do PKB oraz relacji długu publicznego do PKB jest niewielkie, żeby nie powiedzieć symboliczne. BCC obawia się również, iż reguła wydatkowa spowoduje ograniczenia wydatków prorozwojowych, na których w przeszłości wielokrotnie już oszczędzano.
Zdaniem BCC odpowiednia determinacja rządu i parlamentu w oszczędnym kształtowaniu wydatków elastycznych mogłaby zastąpić potrzebę wprowadzania reguły wydatkowej. Zgłoszony projekt ustawy potwierdza tym samym, że mamy raczej do czynienia z brakiem takiej determinacji. Nie rokuje to dobrze innym koniecznym rozwiązaniom na rzecz przywrócenia równowagi fiskalnej, zarówno w krótkim okresie czasu, jak i w dłuższej perspektywie.
Więcej >>>