Obszerna zmiana Prawa telekomunikacyjnego
W dniu 21 stycznia 2013 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1445), w której dokonano obszernej i kompleksowej nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.
Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej potrzeba zmiany Prawa telekomunikacyjnego uwarunkowania była kilkoma czynnikami:
1. Koniecznością dostosowania polskiego porządku prawnego do prawa europejskiego, w tym w szczególności przyjętych w dniu 25 listopada 2009 r. przez Parlament Europejski i Radę przepisów nowelizujących regulacje dotyczące rynku telekomunikacyjnego, tj.: dyrektywy 2009/140/WE zmieniającej dyrektywy 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, 2002/19/WE w sprawie dostępu do sieci i usług łączności elektronicznej oraz wzajemnych połączeń oraz 2002/20/WE w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 337 z 18.12.2009, str. 37) oraz dyrektywy 2009/136/WE zmieniającej dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (Dz. Urz. UE L 337 z 18.12.2009, str. 11). Zgodnie z postanowieniami w/w dyrektyw (określanych jako pakiet łączności elektronicznej), państwa członkowskie miały obowiązek przyjąć i opublikować do dnia 25 maja 2011 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do ich wykonania, przekazując jednocześnie tekst tych przepisów Komisji Europejskiej. Dodatkowo powodem zmian była konieczność dostosowania polskiego prawa do przepisów rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 544/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 717/2007 w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz dyrektywę 2002/21/WE w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 167 z 03.08.2004, str. 12).
2. Powołaniem nowego Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej.
3. Uwzględnieniem w obowiązujących przepisach wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (trzecia izba) z dnia 11 marca 2010 r. (sprawa C-522/08), dotyczącego zakazu uzależniania zawarcia umowy o świadczenie usług od zawarcia umowy o świadczenie innych usług.
4. Koniecznością zmian przepisów ze względu na wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) /GSM-R.
5. Postulatem usuwania barier inwestycyjnych w dziedzinie telekomunikacji, w tym także tych, które zostały wskazane w dokumencie "Czarna lista barier" ("Czarna lista barier dla rozwoju przedsiębiorczości 2010" - dokument opracowany przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan).
6. Wreszcie koniecznością nowelizacji tych przepisów Prawa telekomunikacyjnego, których stosowanie w praktyce powodowało trudności lub wątpliwości interpretacyjne.
Krzysztof Paczoska