W naszej gminie zostało powołane Gospodarstwo Pomocnicze jako Zakład Usług Socjalnych, które istnieje przy Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym. Jego rolą jest m.in. gotowanie i rozwożenie dla wszystkich szkół obiadów.
Czy zgodnie z zapisem art. 67a ustawy o systemie oświaty gmina ma obowiązek podejmowania uchwały dotyczącej zasad korzystania ze stołówki oraz wysokości opłat?
Szkoły nie posiadają stołówek.

Zgodnie z art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w celu wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z niej jest odpłatne, a zasady tego korzystania, w tym wysokość opłat, ustala organ prowadzący szkołę publiczną.


W przedmiotowej sprawie chodzi o stołówkę zorganizowaną w formie gospodarstwa pomocniczego przy Zespole Ekonomiczno-Administracyjnym, a zatem przy jednostce obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół prowadzonych jednostkę samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty. Taka forma prowadzenia stołówki jest zgodna z przepisami ustawy o finansach publicznych, gdzie na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji swych zadań mogą tworzyć m.in. gospodarstwa pomocnicze.

W mojej ocenie przy rozstrzyganiu przedmiotowego problemu nie jest istotne, w jakiej formie organizacyjno-prawnej, przewidzianej w ustawie o finansach publicznych organ prowadzący szkołę zorganizuje stołówkę, o której mowa w art. 67a ustawy o systemie oświaty. Istotne jest natomiast, kto ma z niej korzystać. Z pytania wynika, iż jest ona zorganizowana na potrzeby szkół, które są prowadzone przez daną jednostkę samorządu terytorialnego. Dlatego też, w mojej ocenie, w przypadku stołówki opisanej w pytaniu organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany do podjęcia uchwały w sprawie zasad korzystania z niej.