19.06 zespół edukacji, kultury i sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu zaopiniował propozycje strategicznych zmian prawa regulującego funkcjonowanie samorządów terytorialnych w obszarze edukacja i szkolnictwo wyższe. Członkowie zespołu zgodzili się, że sposób finansowania oświaty co do zasady powinien zostać zachowany. Oznacza to, że subwencja oświatowa, uwzględniająca koszty wynagrodzeń, wydatki rzeczowe oraz koszty odtwarzania majątku, nie uległaby zmianie.
Zespół dyskutował też nad propozycjami sposobu naliczania subwencji. Samorządy przesyłając propozycje do MSWiA zaproponowały cztery warianty: naliczania subwencji na nauczyciela, na oddział, zwiększenia wagi w algorytmie na kształcenie zawodowe, doprecyzowanie zasad naliczania subwencji oświatowej (uczniowie niepełnosprawni, kształcenie zawodowe, nauczanie indywidualne, szkoły ponadgimnazjalne na wsi itd.)
Krystyna Szumilas, wiceminister edukacji, współprzewodnicząca zespołu edukacji KWRiST wnioskowała, aby do tych propozycji dodać obecny sposób podziału subwencji tzw. naliczanie rządowych pieniędzy zależnie od liczby uczniów. Członkowie zespołu zgodzili się, ze w obecnej sytuacji, takie rozwiązanie jest najlepsze.
Samorządowcy z zespołu edukacji podkreślali, że ulepszać trzeba algorytm, czyli sposób podziału pieniędzy pomiędzy poszczególne jst.
Zdaniem członków zespołu, dopóki algorytm naliczania subwencji nie zostanie zmieniony, nie można wpisać go do ustawy. Samorządowcy postulowali również zachowanie 0,6 proc. rezerwy oświatowej subwencji.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 23.06.2008 r.