Na poziom pracy szkoły największy wpływ mają dyrektorzy szkół - uważa ok. 90 procent samorządowców, którzy wzięli udział w badaniu ankietowym "Zarządzanie oświatą w gminach", zrealizowanym przez Zespół Uniwersytetu Warszawskiego. Na drugim miejscu wśród podmiotów mających wpływ na szkołę są same gminy, a w dalszej kolejności uczniowie, rodzice, władze centralne i kuratoria. Ocena wpływu związków zawodowych na pracę placówki zależy od wielkości gminy - 50 proc. samorządowców wywodzących się z miast na prawach powiatu uważa, że związki zawodowe mają wpływ na pracę szkół, takie przekonanie ma tylko 17 proc. respondentów z mniejszych ośrodków.
Wyniki wskazują, że większość samorządowców ufa dyrektorom placówek, chociaż niejasne jest, czy dyrektor powinien być przede wszystkim nauczycielem, czy menedżerem. Wizja roli dyrektora rozkłada się mniej więcej po połowie i nie mają na nią wpływu różnice pomiędzy typami gmin.
Respondenci wskazują także na dużą samodzielność dyrektorów przy podejmowaniu określonych decyzji. Aż w 56 proc. gmin dyrektorzy mają pełną autonomię przy podejmowaniu decyzji dotyczących pozyskiwania środków finansowych (odsetek ten największy jest wśród małych gmin).
Samodzielność dyrektorów szkół w wydawaniu dodatkowo pozyskanych środków jest mniejsza niż samodzielność w ich pozyskiwaniu. Około 60 proc. gmin daje dyrektorom całkowitą samodzielność w tym zakresie, a około 40 proc. częściową. Dyrektorzy z gmin miejskich nieco rzadziej niż z innych jednostek mogą całkowicie samodzielnie decydować o wykorzystaniu zarobionych środków. Pełna treść raportu dostępna tutaj>>
Za jakość oświaty w gminie odpowiadają dyrektorzy szkół
Ośrodek Rozwoju Edukacji opublikował wyniki badań na temat zarządzania oświatą w gminach. Wskazują one jednoznacznie, największy wpływ na jakość oświaty mają dyrektorzy szkół.