Magda Witan z Departamentu Współpracy Międzynarodowej w MEN podkreśliła, że dla uczniów trafiających z zagranicznego do polskiego systemu przewidziano wsparcie, a jego celem jest na początkowym etapie, by jak najszybciej przygotować ich do pełnego włączenia się do systemu i do tzw. regularnej klasy. W przypadku dzieci cudzoziemskich – dodała – nauka może być organizowana w oddziałach przygotowawczych. To także zajęcia wyrównawcze – by nie było dużych różnic między ukraińskim a polskim programem, a także dodatkowa i bezpłatna nauka języka polskiego.

 

Dziecko z Ukrainy może uczyć się u siebie, ale bez świadczenia w Polsce>>

 

Przypomniała, że od 1 września br. wprowadzeni zostaną asystenci międzykulturowi. Będzie też obowiązek szkolny dla dzieci ukraińskich. Zaznaczyła, że wyjątkiem będzie jeden rocznik, który od 1 września wejdzie do ostatniej klasy ukraińskiego systemu edukacji i w 2025 r. ci uczniowie będą planowali podejść do tak zwanej ukraińskiej matury. Wyjaśniła, że będzie to jedyny rocznik, który będzie mógł kontynuować edukację w formule online. - Wszystkie pozostałe osoby powinny dołączyć do polskiej szkoły – podkreśliła Witan. Przedstawiciele resortów byli pytani m.in., ile oddziałów przygotowawczych zostanie otwartych i czy opisano zawód asystenta międzykulturowego.

- Ministerstwo rekomenduje, by w każdym przypadku, gdy do szkoły dołącza nowa grupa uczniów z obcego systemu, za każdym razem tworzyć oddział przygotowawczy – podkreśliła Witan. - To jest forma edukacji, która pozwala z jednej strony na realizowanie podstawy programowej i jest możliwość otrzymania promocji na koniec roku, ale jednocześnie ten proces jest z naciskiem na nauczanie języka polskiego, żeby móc później płynnie wejść do systemu i wejść do tak zwanej regularnej klasy – dodała.

 

Wkrótce więcej asystentów międzykulturowych

Przekazała, że jeśli chodzi o asystenta międzykulturowego, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaakceptowało wniosek o wpisanie nowej klasyfikacji. Wyjaśniła, że asystent międzykulturowy diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji (...), podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze. Zaznaczyła, że nie ma limitu czasowego, jeśli chodzi o zatrudnienie asystenta międzykulturowego. Dodała, że na finansowanie stanowiska przewidziano pieniądze z Funduszu Pomocy, ale również ministerstwo i rząd podejmują działania w celu otrzymania środków unijnych, jak wszystko dojdzie do skutku, to otrzymamy 500 milionów złotych w ogóle na wsparcie dzieci uchodźczych z Ukrainy. Dodała, że przewidują one również komponent, który pozwoli na zatrudnienie czy szkolenie asystentów międzykulturowych. Prezes Związku Ukraińców w Polsce Mirosław Skórka podziękował za wszystkie działania, które realizowało państwo polskie wobec uchodźców, ale też wobec całej walczącej Ukrainy.

 

Ocenił, że realnym problemem jest dostosowanie programu nauczania dzieci, w ogóle otwarcie programu nauczania w polskich szkołach, również na kwestie obecności tak dużej liczby dzieci ukraińskich. Dodał, że mowa o ok. 400 tys. dzieci obywateli Ukrainy w Polsce.  - To są dzieci uchodźcze, plus dzieci obywateli Ukrainy i emigracji zarobkowej w Polsce – powiedział. (ms/PAP)